aan het Kruis. Dit schilderij werd geëxposeerd in Gent. Het wordt daarna op het hoogaltaar in de Havenkerk in Schiedam geplaatst. Het is niet bekend of het schilderij is geschilderd met dit doel. Het opschrift op het schilderij, waarop ook de schenking wordt genoemd, doet dit wel vermoeden, maar kan natuurlijk ook later zijn aangebracht. Twee jaar later kreeg de Havenkerk ook een kruis wegstatie van de hand van Van IJsendijck. Hiermee kreeg de kerk de beschikking over een volledige serie religieuze schilderijen van de hand van één meester. De donateur De schilderijen in de kerk werden allen geschonken door Cornelis Johannes Nolet (1771-1851). Cornelis Johannes Nolet was een vooraanstaande Schiedamse brander. In 1794 trouwde hij met Helena Beukers (1771-1843), eveneens afkomstig uit een brandersfamilie. Op basis van beschikbare gegevens over zijn bedrijf en onroerend goed mag worden aangenomen dat Cornelis Johannes Nolet tot de voornaamste ingezetenen van Schiedam behoorde. In 1848 werd hij voor de belastingen aangeslagen voor een bedrag van 792 gulden. Een dergelijk bedrag maakte hem toen verkiesbaar voor de Eerste Kamer der Staten Generaal. Cornelis Johannes Nolet was een zoon van burgemeester Jan Nolet (1747-1835) en Johanna van der Burg (1749-1842). Zijn broers en zusters waren eveneens aanzienlijke ingezetenen van de stad. Van belang is het huwelijk van zijn zuster Jacoba (1810-1844) met Jacobus Ludovicus Kesteloot (1778- 1852). Kesteloot was medicus, schrijver en hoogle raar in de geneeskunde aan de Universiteit van Gent. Hij was een bekend persoon in de politieke, medische en intellectuele kringen in de Nederlanden. Buiten zijn wetenschappelijke werk, schreef hij gedichten en proza en hij onderhield contacten met belangrijke intellectu elen in zijn tijd, zoals Willem Bilderdijk (1756-1831). De dochter van Jacobus en Jacoba Kesteloot, Marie Antoinette Jacoba Kesteloot (1810-1856), trouwde met Antoon van IJsendijck. Zij staat samen met haar man en zoon afgebeeld op het schilderij De Presentatie in de Tempel, [afb. 6] De familierelatie zal zeker bete kenis hebben gehad bij de schenkingen van diverse schilderijen door Cornelis Johannes Nolet. [afb.7 en 7a] In zekere zin heeft Nolet zijn aangetrouwde neef en diens gezin onderhouden, maar gezien de status van de schilder Van IJsendijck was de patronage zeker niet alleen door familiebanden ingegeven. De aanwezigheid van een dergelijke kunstenaar was hoe dan ook iets om trots op te zijn. Behalve de schilder en zijn familie staan ook diverse andere familieleden op de schilderijen. Op de Kruiswegstatie die in 1848 werd geschonken staan zussen van Marie Antoinette en op een verdwenen werk stond ook Jacobus Kesteloot (Jacoba was al overleden). Cornelis staat zelf ook op de schilderijen, [afb. 8] Nolet toonde zich zeer betrokken bij de totstand koming van de Havenkerk. Hij zou een aanzienlijke som geld hebben geschonken voor de bouw ervan. Op basis van deze schenking wilde Nolet zeggenschap over bepaalde aspecten in de kerkorganisatie. Zo wilde hij een aanpassing van het reglement voor de koristen en een openbare doop van de kerkklokken. Hij trof echter pastoor Jacobus van Kampen op zijn pad, die deze wijzigingen niet toestond. Hierdoor bekoelde de verhouding tussen de pastoor en Cornelis Johannes Nolet zo zeer, dat Nolet en zijn vrouw bedankten r 6. Antonius van IJsendijck, De Presentatie in de Tempel, 1842. detail met echtpaar Van IJsendijck -Kesteloot (Havenkerk Schiedam) 98 Scyedam jaargang 42 nr. 3

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Scyedam | 2016 | | pagina 26