gerestaureerd. Toen is beschreven dat de schilderijen in het verleden te grondig waren gereinigd, waardoor delen van de oorspronkelijke verf verloren waren gegaan. Men verwacht dat met moderne technieken een beter aansluiting gevonden kan worden bij de intentie van Van IJsendijck. Brandschade Er zijn, en dat is bijzonder voor werken van deze omvang en van deze ouderdom, geen sporen aangetroffen van een doublage, dat wil zeggen een steundoek dat tegen het oorspronkelijke linnen wordt geplakt. Wel zijn er sporen van herstel van gaten in de doeken. Er zijn ook scheuren in de doeken aangetroffen, ffet doek van het Maria-altaar en van het Hoogaltaar kent duidelijk zichtbare plooivorming, doordat het gewicht van het doek niet goed op de spanramen wordt overgebracht. Hoewel het schilderij De Presentatie in de Tempel geen plooivorming kent, laat juist dit schilderij een ernstig schadebeeld zien. Deze schade past bij brandschade en de inwerking van vloeistoffen. Er is een onbekende vloeistof over het schilderij gestroomd. Deze schade is goed zichtbaar in de portretten van de kunstenaar en zijn gezin, met verfschade op de wangen, [zie afb. 8] De schade is ingrijpend voor het leesbeeld, maar belang rijker zijn de gevolgen voor de conservering van het schilderij in de huidige staat. De verf is verpulverd op de randen van de vloeistofstroom. Het vernis is overal ernstig beschadigd. De onderste laag is fragmentarisch, bruin en vlekkerig en zeer verdonkerd. Dit duidt op sterke oxidatie en veroudering, [afb. 10 en 11] De Stichting tot Instandhouding van de Kerk aan de Lange Haven en omstreken zal op basis van de rapporten over de condities van de kunstwerken, fondsen werven voor restauratie, waarbij het schilderij van het Jozefaltaar prioriteit krijgt. De stichting heeft geen middelen voor handen voor deze restauratie, maar heeft goede hoop hiervoor bij particuliere fondsen interesse te wekken. 9. Detail van De Aanbidding der Herders. De overschildering is goed zichtbaar. (Foto Marjan de Visser) 100 10. Het portret van de zoon van Van IJsendijck op het schilderij De presentatie in de Tempel vertoont duidelijke verfschade. (Foto Marjan de Visser) Scyedam jaargang 42 nr. 3

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Scyedam | 2016 | | pagina 28