museum ook twaalf portretten van de familie Pichot aankopen. En met de portretten van het echtpaar Van Cloon, die overigens in 'Scyedam' van 1991 zijn beschreven, bezit het Stedelijk Museum Schiedam niet alleen een waardevolle aanwinst voor de histori sche verzameling, maar ook een representatief over zicht van het werk van De la Croix, die in 1782 in Den Haag overleed. Conditie Bij het zien van de schilderijen vallen als eerste de mooie originele in goudverf uitgevoerde barokke lijsten op. Beide lijsten zijn bekroond met het fami liewapen. Een leuk detail is dat de leeuwen aan weerszijden van het wapen van Anna Leuven nog hun rode leren tongen bezitten. De sprekende portretten zijn knap geschilderd met gevoel voor detail en stof uitdrukking. De portretten lijken je werkelijk aan te kijken en aan de uitvoering van het kant aan de kleding blijkt het vakmanschap. Gezien hun leeftijd verkeren de schilderijen in goede conditie. Bekijk je de portretten echter van dichtbij dan valt op dat ze er erg vlak uitzien en dat er aan de boven kant enkele kleine vierkantjes lijken te zitten. Bij het kijken van de achterkant ziet het er inderdaad naar uit dat te schilderen een keer zijn verdoekt. Een 30 a 40 jaar geleden was het verdoeken van schil derijen erg in de mode. Doel van het verdoeken of doubleren van schilderijen was om meer stevigheid te geven. Door verwarming met een soort strijkijzer wordt met was een nieuw doek aan de achterkant op het bestaande canvas te plakken op het oude canvas gestreken. Een nadeel van deze methode kan zijn dat alle verf ook wordt platgestreken. Door uitsmering van de verf kunnen de plekken waar pasteus (dik) is geschilderd of lichte plekken waar de kunstenaar het canvas mee heeft laten spelen ook verdwijnen. Hierdoor krijg je letterlijk een vlak schilderij. De kleine vierkante of rechthoekige plakjes zouden zogenaamde (was)plakkers kunnen zijn, die geplakt zijn voor een betere hechting. (Dit is overigens niet te zien door het nieuwe doek aan de achterkant.) Klimaatinvloeden werken echter anders bij het doek als bij de plakkers, waardoor de plakkers na verloop van tijd zichtbaar worden. Eventueel onderzoek kan uitwijzen of hier inderdaad sprake is van verdoeken en wasplakkers. Schiedam kan trots zijn op deze aantrekkelijke kunstwerken voor het Stedelijk Museum Schiedam en de historische collectie van de stad.^ Scyedam jaargang 43 nr. 4 125

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Scyedam | 2017 | | pagina 17