en P.A. de Ruiter, op de voormalige kolfbaan van gebouw De Vriendschap aan de Nieuwe Haven 283 een filmtheater. Begin juni bezoekt een verslaggever van de Schie damsche Courant op uitnodiging van de directie de zaal en hij is enthousiast'1. Er zijn 252 stoelen, geleverd door de firma Klopper in Dordrecht, verdeeld over drie rangen. Een eigen generator aangedreven door een benzinemotor levert stroom voor elektrisch licht en de filmprojector. Boven, naast de geluidsdichte projectiecabine, staat een Bechstein vleugel. Een pianist en violist gaan de (stille) filmvoorstellingen begeleiden. Het doek, van drie bij vier meter, is geplaatst in een fraai gedeco reerde lijst. 'Conferencier-presenteur' André de Jong praat de onderdelen van de voorstelling aan elkaar en spreekt begeleidende teksten bij filmfragmenten. De verslaggever eindigt met een geruststelling aan de Schiedammers die vooral de gevaren zien van het nieuwe medium: Alles wat naar het sensationele of prikkelende zweemt, zal bij de vertooningen streng vermeden worden, is ons verzekerd.' Nepijsberg De mythologisering van de ondergang van de Titanic gaat ondertussen door. Overlevenden doen verslag in kranten en tijdschriften. Er wordt druk gespeculeerd over de oorzaken van de ramp. Het publiek geniet van helden- en schurkenverhalen. Kapitein Smith, die op de dodenlijst staat, zou gezien zijn in Baltimore. Actrice Dorothy Gibson, een overlevende, brengt binnen een maand na de ramp de eerste speelfilm (duur: tien minuten) op de markt: 'Saved from the Titanic'. De film is verloren gegaan. In Berlijn werkt de jonge Roemeense producent Mime Misu van mei tot juni 1912 koortsachtig aan een speelfilm van langere adem2'. 'Titanic. In Nacht und Eis' duurt 35 minuten en is opgenomen in Hamburg, Berlijn en in Cuxhaven aan de Oostzeekust. Misu werkt met een miniatuurschip van acht meter lang, gedragen door lege biertonnen, en een nepijsberg om de fatale botsing in beeld te brengen. In een film studio worden beweegbare decors gebruikt om te tonen hoe eersteklas passagiers de klap ervaren. Er is stoom, vuur en water op de set. Misu schreeuwt als een waanzinnige om zijn acteurs aan te moedigen. Het resultaat is overweldigend en de film is zowel in Europa als Amerika een kaskraker. Achteraf blijkt dat 'Titanic. In Nacht und Eis' de oer-rampenfilm is. In tranen De directie van Schiedamsch Bioscoop brengt tussen 5 en 18 oktober 1912 elke avond 'De Ramp van de Titanic. Grootste drama ter Zee'. Het is de Neder landse versie van de Duitse succesfilm. Advertenties vestigen de aandacht op deze bijzondere reeks van voorstellingen. In de Nieuwe Schiedamsche Courant van 8 oktober verschijnt een positieve recensie. 'Tot het getrouw weergeven van de ramp die de wereld met schrik en verslagenheid vervulde is zeker wel geen menselijke kunst in staat; maar toch, de schrikkelijke tegenstellingen tussen arbeidzaamheid en plichtsbe trachting tot in den dood, zoals bijvoorbeeld blijkt uit de bediening der draadlooze telegrafie en de uiterste weelde die een Cafe Parisien doet zien, waarin het zingenot slechts wijkt voor den dreigenden dood, zijn hier zeer terecht weergegeven. Om zich eenig denkbeeld te vormen van het groote werelddrama daarginds op den onmetelijken oceaan afgespeeld, 1) Schiedamsche Courant, 4 juni 1912, pagina 2 2) Potsdamer Neueste Nachrichten, 11 april 2012, www.pnn. de/kultur/mehr-wasser/21849636. html Scyedam jaargang 44 nr. 4 139

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Scyedam | 2018 | | pagina 31