Activiteiten van vroede vaderen leidden
niet tot volksverheffing'
Vrijetijdsbesteding van arbeiders
Dit voorjaar hoopt Paul Bassant zijn
proefschrift voor te kunnen leggen aan
de promotiecommissie van de universi
teit. Zes jaar heeft hij dan gewerkt aan
het manuscript 'Volksvermaak in zwart
Nazareth: Vrijetijdsbesteding van arbei
ders in Schiedam in de negentiende en
twintigste eeuw'. "Ik zit er nog eindeloos
aan te schaven."
Paul Bassant wordt in 1959 in Rotterdam geboren,
kan goed leren en heeft een brede belangstelling.
Op de middelbare school blinkt hij vooral uit in
wiskunde maar is ook goed in talen. Jarenlang geeft
hij als wiskundige les aan de Hogeschool Rotterdam.
"Overdag was ik vooral bezig met statistieken; dan
is het leuk om in je vrijetijd iets totaal anders te
doen." Dat wordt de studie kunst- en cultuurweten
schappen. Wanneer hij een baan krijgt als onder
wijsmanager, haalt Bassant en passant een master of
Educational Management. Weliswaar heeft hij ook
enkele dansdiploma's gehaald maar Paul Bassant
is een theoreticus pur sang. "Eeuwige student?
Een beetje wel. Ik vind het leuk om een hoop van
een onderwerp af te weten." Hij heeft al de titels
MSc, MA en MEM achter zijn naam staan. Met de
Marianne Ames
voltooiing van zijn proefschrift mag Paul Bassant zich
binnenkort 'doctor in de wetenschappen' noemen.
Het thema 'Vrijetijdsbesteding van arbeiders in
Schiedam in de negentiende en twintigste eeuw' ligt
niet voor de hand als onderwerp voor een proefschrift.
"Het is wel praktisch als je in Schiedam woont. Ik
heb eerder een masterscriptie geschreven over de
opkomst van het lange afstandswandelen in Neder
land in de periode 1980-2010, maar toen moest ik het
hele land door om informatie te vergaren. Voor mij
stond nu vast dat het onderwerp van mijn scriptie met
Schiedam te maken moest hebben. Of ik mezelf een
Schiedammer noem? Wanneer mag je je dat voelen?
Ik woon hier nu 21 jaar en ik heb het idee dat ik mijn
plek heb gevonden, ik voel me thuis in Schiedam."
Het verhaal van zijn ouders
Toch blijkt dat Bassant het Schiedamse onder
werp niet alleen uit praktische overwegingen heeft
gekozen. Hij vertelt daarmee ook het verhaal van
zijn ouders. "Ik kom zelf uit een arbeidersgezin. Mijn
vader was stukadoor. Het verhaal van de arbeider
mag ook wel eens worden gehoord. In de geschie
denis staan veelal de verhalen van en over de hogere
klasse centraal. Het is de moeite waard gebleken
over de 'gewone' mens te schrijven. Het manuscript
voelt als een eerbetoon aan de arbeider; dat verhaal
wil ik graag over het voetlicht brengen."
Daarbij was het oorspronkelijke idee om na te gaan
hoe arbeiders zelf aankeken tegen vrijetijdsbesteding.
"Als je een bepaalde groep wilt leren kennen, moet je
vooral kijken hoe die groep reageert. Dit onderwerp
bleek haast niet te onderzoeken omdat er weinig
directe bronnen te vinden zijn. Arbeiders schreven
nauwelijks. De nodige literatuur die er over arbeiders
is, is vrijwel allemaal van bovenaf geschreven. De
Maatschappij tot Nut van 't Algemeen organiseerde
22
Scyedam jaargang 45 nr. 1