Het was vrij gezapig. Verder stond Schiedam erom bekend dat arbeiders hier krankzinnig lange werk tijden hadden. Denk aan de continudiensten. Je denkt dat die mensen alleen maar wilden slapen als ze thuis kwamen, maar uit studie blijkt dat arbeiders toch veel gaan doen in hun vrije tijd. Dat had er ook mee te maken dat de situatie thuis slecht was, men woonde vaak in krotten. Als de mensen maar ergens waren waar het warm was en ze een kop koffie of iets sterkers kregen, was het goed, zo lijkt het. Het is maar de vraag of die activiteiten voor arbeiders tot volksverheffing leidden." In de tweede helft van de negentiende eeuw gaan Schiedammers massaal naar de meeste activiteiten toe die worden georganiseerd. Ze hebben te slikken wat ze wordt aangeboden, is de wrange conclusie. Wat hem tijdens zijn onderzoek ook opvalt, is dat er veel onbenut talent is in Schiedam. Als voorbeeld refereert hij aan één voorzitter van een bepaalde grote vereniging die van beroep losser of sjouwer was. Een ongeschoolde arbeider die blijkbaar wel uitstekend in staat was om zo'n vereniging te bestieren. Vrijetijdsbesteding langs drie lijnen Het onderzoek onderscheidt in principe drie vormen, lijnen om de vrijetijdsbesteding van arbei ders in Schiedam in de negentiende en twintigste eeuw te beschouwen: bevoogding, volksontwikke ling en zelforganisatie. Bassant ziet hoe de hogere klasse ideeën heeft hoe de lagere klasse zich behoort te gedragen. Tegen een kermis bestaat wantrouwen, evenals tegen een bioscoop. Voor een bezoek aan een dansclub eisen de vroede vaderen bijvoorbeeld dat de bezoekers lid moeten zijn. Arbeiders lossen dat op door op de avond zelf lid te worden. Bij vrije tijdsbesteding als volksontwikkeling is er sprake van een gedeeld belang. De bibliotheek stelt zich ten doel de arbeiders kennis te willen bijbrengen en wil eigenlijk uitsluitend studieboeken aanbieden, maar schaft toch ook romans aan om de mensen naar de bieb te trekken. Uit statistieken in kranten van toen leert Bassant dat uiteindelijk de romans het meeste werden gelezen. De derde lijn die de onder zoeker ziet bij vrijetijdsbesteding, is zelforganisatie. Daarmee bedoelt hij alle activiteiten die de arbeiders opzetten zonder dat de hogere klasse erbij betrokken is. Dan gaat het vaak om simpele vormen van vrije tijdsbesteding: zakkendragers die met een biertje op straat zitten, het straat- en buurtleven. Verder gaat het in Schiedam om vier partijen: het gemeentebe stuur, andere autoriteiten zoals de voorzitter van de Maatschappij tot Nut van 't Algemeen, arbeiders en exploitanten, zoals de kermisexploitanten of de eige naar van de dansschool. Bassant: "Waar ik dan naar kijk is de reactie van betrokkenen, de wisselwerking die tussen de verschil lende partijen ontstaat. Op bepaalde punten trekken ze met elkaar op; op andere momenten staan ze lijn recht tegenover elkaar. Dat vind ik interessant. Er gebeurt iets dat van bovenaf is opgelegd. Maar hoe gaat dat in de praktijk? Een voorbeeld. Veel arbeiders wilden graag een kermis, maar het gemeentebestuur was daar vaak verdeeld over. De financiële belangen van de winkeliers, de exploitanten speelden ook een rol. Je ziet in verslagen, kranten een heel spel ontstaan met alle belangen die er speelden. Wat je ziet is dat er verrassende coalities ontstaan. Zo stemt een behoudend raadslid tegen zijn principes voor de organisatie van een kermis vanwege de financiële belangen. Dat is bijzonder om te ontdekken. Het onderzoek brengt allerlei verhalen naar boven. Als het proefschrift gereed is, kan ik daar ook wat mee. Als ik wil dat het grotere publiek dit leest, moet ik ermee aan de slag." Het Fonds Historische Publicaties heeft al interesse getoond in publicatie van zijn proefschrift. Verderop in deze uitgave van Scyedam staat een preview van zijn proefschrift dat hij binnenkort zal afronden. Aan Paul Bassant dan de vraag of hij dadelijk in een zwart gat valt. "Nee hoor. Ik ben nu al actief bij Wenneker Cinema, het Nivon, het Stedelijk Museum Schiedam en ik ben een 'slapend' lid van de Historische Vereniging Schiedam. Als dit proef schrift gereed is, heb ik wat meer tijd om in vrijwil ligerswerk te steken!"-^ 24 Scyedam jaargang 45 nr. 1

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Scyedam | 2019 | | pagina 24