Stadskroniek Bevrijdingsrevue 't Zit erop'. Wij vieren dit jaar vijfenzeventig jaar bevrijding. Babyboomers zijn allemaal opgegroeid met gruwel verhalen over de permanente honger en over Duitse soldaten die je vader en je ooms weg wilden voeren voor werk in wapenfabrieken, mijnen en verdedi gingswerken. "De ene dag aten we de aardappelen, de andere dag de schillen", vertelde mijn moeder. Mijn oma ruilde een kostbare ring voor een zakje meel, dat later cement bleek te zijn. En mijn ome Harry Hersbach roofde het houten hek langs het Kippenbruggetje zodat er in ieder geval een beetje hout was om de verkleumde leden te verwarmen. Gas en licht waren al maanden afgesloten. Alleen de radiodistributie deed het nog want het naziregime wilde ook onder deze omstandigheden propaganda blijven verspreiden. Op zondag 4 maart 1945 gaf Ministerialrat von der Wense een groot interview op de radio over de voed selsituatie, die volgens hem mede in het ongerede was geraakt vanwege de vele rechtstreekse contacten tussen consumenten en producenten. Daarmee bedoelde hij de hongertochten die duizenden stede lingen maakten om op het platteland nog een beetje eten op te scharrelen, nu de officiële rantsoenen tot een langzame hongerdood leidden. De luisteraars hoorden die avond bovendien over een rampzalig bombardement op de Haagse wijk Bezuidenhout met honderden slachtoffers. Dat herkent U allemaal. Dat is de bezetting zoals u zich die voorstelt. U denkt niet aan enthousiast publiek, dat - voor zover mogelijk - in de puntjes gekleed revue- en theatervoorstellingen bezoekt.. En zich daar gek lacht en meedeint op de meeslepende ritmes van het orkest.. In de week van 3 tot 10 maart 1945 vonden in het Monopole op de Hoogstraat opvoeringen plaats van het bekende Rotterdamse volksstuk Blonde Greet. Alles zonder geluidsversterking want stroom was er niet. Blonde Greet kreeg van Jan Koomen, recen sent bij het foute dagblad 'Voorwaarts' veel lof. Hij prees Dirk Janse en Mien Smeek die heel goed een ruziënd echtpaar verbeeldden. Bob Gerards was als lichtelijk aangeschoten speecher eveneens zeer op dreef. Koomen vond het knap wat de spelers er op het kleine toneel van de Schiedamse bioscoop van hadden weten te maken. In het paasweekende eind maart, begin april - stond Mottige Janus op het programma, een toneelstuk in vijf bedrijven door het Rotterdamsch Volkstoneel. De voorstellingen op het toneel van het Monopole waren officieel toegestaan en door de autoriteiten goedgekeurd. In het geniep vond iets heel anders plaats: overal in de stad oefenden Schiedamse amateurs voor de grote revue 't Zit erop', die zou worden opgevoerd na de bevrijding. Koren, dans- groepjes, amateurtonelisten, muzikanten van allerlei slag deden er aan mee. Het script was geschreven door de katholieke onderwijzer Piet Albers, die in 1946 nog een buitengewoon gewaardeerde interim burgemeester van Schiedam zou worden. Zonder dat de Duitsers of hun handlangers het merkten vonden deze repetities plaats. Middenin een hongersnood. Dat getuigt van een indrukwekkende geestkracht. Op 22 juni 1945 vond de premiere plaats in een afgeladen Passagetheater. Wat zag het enthousiast publiek? Hoe vanaf de maan gekeken werd naar het bezette Schiedam. De bevrijdingsrevue was een naar Schiedamse omstandigheden bewerkte versie van de beroemde revue Frau Luna. Componist was Paul Lincke. De bekendste schlager uit dit Duitse mega- succes kunt U zo meeneurien want dat is 'Berliner Luft'. Het Parool prees de kostuums en de prachtige vormgeving. Maar: "De revue is beslist veel te lang. Er is een teveel aan woorden, balletten, zang en zelfs een teveel aan taferelen". Geen wonder, iedereen die wat kon of dacht te kunnen in Schiedam eiste zijn of haar minute of fame op het toneel. Het duurde alles bij elkaar vier uur zodat het een nieuwe bevrijding was, toen het publiek eindelijk naar huis mocht. Een krankzinnige tijd. Een surrealistische tijd. Volgende keer zal ik vertellen hoe ik veertig jaar later met deze revue te maken kreeg. Han van der Horst Historicus Voorzitter comité Open Monumentendag Schiedam Scyedam jaargang 46 nr. 1 13

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Scyedam | 2020 | | pagina 13