beeldhouwer die Schiedam rijk is, Piet van Stuiven-
berg, heeft ook een ontwerp en een maquette voor het
Schiedams oorlogsmonument gemaakt dat ten volle
de aandacht waard is." Hij deed dit nadat het door
Pieter Starreveld gemaakte beeld door haar naaktheid
door de gemeenteraad werd afgekeurd en het ontwerp
van gemeente-architect De Haas ook werd afgewezen.
Hoewel Van Stuivenberg toen voornamelijk abstract
werk maakte, was hij daar voor dit monument vanaf
geweken. 'Het voorgestelde monument bestaat uit
twee figuren, een liggende soldaat, symboliserend
het verslagen leger en daarboven een robuste (sic)
staande figuur, die het verzet uitbeeldt." Het beeld
dat Starreveld in 1947 voor Schiedam maakte, kwam
uiteindelijk terecht in het Julianapark in Schiedam.
Het ontwerp van Piet werd afgekeurd omdat men
het geen oorlogsmonument vond, maar meer zag
als een monument voor burgerlijk verzet. (Het
Rotterdamsch Parool, 8 april 1950). Het Schiedams
bevrijdingsmonument in de Plantage werd uiteinde
lijk gemaakt door Jan van Luyn en in 1955 onthuld.
In 1950 maakte Piet het eerste abstracte beeld in
Rotterdam, een zuil die bestemd was voor Bouwcen
trum Rotterdam (zonder titel). Het beeld werd later
verplaatst naar de Gedempte Zalmhaven. Later maakte
hijnogmeerbeeldenvoordeRotterdamsebuitenruimte.
Voor Schiedam maakte Piet in 1957 voor de voorma
lige basisschool De Hoeksteen een hardstenen reliëf,
'Drie kinderen', dat nog steeds op de Burgemeester
van Haarenlaan 1155 te zien is.
Moeder en kind
Ter gelegenheid van het 700-jarig bestaan van
Schiedam kreeg Piet van Stuivenberg in 1975 van
gemeente Rotterdam de opdracht een beeld voor
gemeente Schiedam te maken. Zijn beeld 'Moeder en
kind' werd op de Grote Markt bij het oude stadhuis
geplaatst. Helaas werd het beeld in 1987 als slagwapen
bij een vechtpartij van bezoekers van een nachtdisco
op de Koemarkt gebruikt en raakte beschadigd (Het
Vrije Volk, 21 augustus 1987). Het beeld werd geres
taureerd door Louis Damen, maar was te kwetsbaar
om weer op de oorspronkelijke plek terug te zetten en
is opgenomen in de collectie van Stedelijk Museum
Schiedam.
Een onbekende naam
Aart nam ons mee naar de zolder van zijn huis in de
Liduinastraat 102b waar ook zijn vader na de sloop
van de huizen in 'de Put' tot aan zijn dood woonde
en werkte. Piet had een enorme productie aan allerlei
soorten werk. De hele zolderverdieping stond, lag
en hing er vol mee. Ook de klompen die Piet altijd
droeg, had Aart bewaard. Na Aarts overlijden is het
werk ondergebracht bij de kleinzoons van Piet, Erwin
en Martijn, die nu zijn werk beheren.
Ondanks het feit dat hij zijn werk nationaal en
internationaal verkocht, bleef Piet van Stuivenberg
jammer genoeg voor velen een onbekende naam. Zelf
zei hij hierover in een interview in Het Rotterdamsch
Parool/ De Schiedammer van 27 december 1967:
"Nogmaals, mijn werk is voor mij het belangrijkste.
Ik alleen kan het maar maken. Het in het publiek
brengen, kan ik niet. Daar schijn je aanleg voor te
moeten hebben."
Dit artikel is geschreven door Louise Melchers en tot
stand gekomen met de medewerking van Ellen Horn,
Petra Muns, Petty Oosthof en Jacqueline van Soest,
die zich inzetten voor meer bekendheid van het werk
van Piet van Stuivenberg in Schiedam. Met dank aan
Erwin Defilet, kleinzoon van Piet van Stuivenberg, en
Aart van Stuivenberg, de helaas in november 2019 over
leden zoon van Piet van Stuivenberg, die bereid waren
hun verhalen met ons te delen.
Bronnen die niet in de tekst vermeld staan:
https'.Uwww. ruudvanderveldenkunst. nl/schilderij/piet-
van-stuyvenberg-1901-1988-compositie-1952/ geraad
pleegd op 5 juli 2020
http://hansittmann.nl/Creatie.html geraadpleegd op 5
juli 2020
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kring_van_beeldende_
kunstenaars_R33 geraadpleegd op 5 juli 2020
http://www.b igo rna.nl/Piet_van_Stuivenberg.html
geraadpleegd op 5 juli 2020
https://www.artindex. nl/zuidholland/default.
asp?id=6&num 0171900359025050173
230097003860920501631 geraadpleegd op 5 juli 2020
Scyedam jaargang 46 nr. 3
95