oen ging die opdracht Chris Collignon (85) werkte bij drukkerij Elba ten tijde van de paspoortaffaire (1984 - 1988). "Toen ik veertien was, ging ik bij drukkerij Steens werken in de Overschiesestraat. Eigenlijk wilde ik naar het conservatorium of naar de kunstacademie, maar daar was thuis geen geld voor. Bij Steens werd ik leerling drukker. Ik heb alles geleerd wat maar kon: handsetten, drukken, offset, fotografie. Op zaterdag hielp ik nog een kennis. Die maakte in een eigen studio advertenties voor Bas van der Heijden. Zo leerde ik dat ook. Begin tachtiger jaren kwam ik bij Elba op de Fokker straat. Daar kregen we de opdracht van Verkeer en Waterstaat om de strippenkaart te drukken. Die zat bij Roelants, toevallig ook in Schiedam, alle kaartjes zaten bij Roelants, maar ze kozen voor Elba. We waren onze tijd vooruit, hebben zelfs de voorbode van de OV-chipkaart ontworpen, nog met bruine elektrostrook erop. Maar dat ontwerp ging toen naar Joh. Enschedé... Lidwien Meijer in de ijskast. Onze directeur, Will Baard, werkte keihard mee. Ik heb wel bonje met hem gehad, dan stonden de muren krom. Maar na een uur hoorde ik hem roepen: "Collie ik heb koffie." De productie van het paspoort was natuurlijk een enorme klus. Het moest fraudebestendig zijn, dus er moesten allerlei kleine details in aangebracht worden. De kaart van Europa stond erin. Ik weet nog dat een ambtenaar de Kielerbocht (bij Dene marken) wat donkerder blauw wou hebben. Ik heb drie puntjes veranderd en vreselijk gelachen. Elba zorgde voor het grafische gedeelte, Kodak deed de fotografie en Philips de computeronderdelen. Op elke rechterpagina van het paspoort moest in de kaart van Nederland een provinciehoofdstad worden opgenomen. Voor het blote oog was dat niet zicht baar, alleen met een loep kon je het zien. We zijn begonnen met modelpaspoorten. Een kunstenares heeft toen etsen van beroemde Neder landse bruggen gemaakt. Maar dat ontwerp werd afgekeurd, men vond het te nationalistisch. Uitein delijk kwam Joh. Enschedé met het nieuwe paspoort waarin de geschiedenis van Nederland was afgedrukt. Is dat dan niet nationalistisch? We ontwierpen ook de paspoorten van Oeganda en Kenia, het leek alle maal in orde. Maar er kwamen spanningen, omdat Buitenlandse Zaken toch liever met Joh. Enschedé in zee ging, een drukkerij in Haarlem. Will werd verdacht gemaakt, geschaduwd door van die regenjassen. Het liep hoog op, er kwamen twee troubleshooters op de zaak. Bij terugkomst van de wintersport vroeg ik hem hoe het ermee was. Will kon niets zeggen. Hij gaf me een briefje. "Niet zo best", stond erop. "Pas je goed op mijn stekkie?" Hij was op non-actief gezet, en hij ging... Joh. Enschedé kreeg de klus. Terwijl er zoveel was geïnvesteerd, allerlei speciale machines, 128 Scyedam jaargang 46 nr. 4

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Scyedam | 2020 | | pagina 20