zw
fe-~
I
3
I
III
1
I
1
2
2'«*
r-R
2
137
In 1968 werkte Leo KLeinekoort weLeens in café De
AmsteLbron op de Koemarkt. Zo kwam hij in contact
met degene die de koffiemachines van Illy naar Neder
land transporteerde. Leo en zijn vrouw Marijke zagen
het wel zitten om samen met Piet en Riet van Slobbe
in Schiedam een koffiehuis te beginnen. Zo introdu
ceerden ze de espresso in Schiedam.
De aquarellen hadden ooit frisse kleu
ren, maar dat is nauwelijks meer te zien.
Ze zijn nu zo bruin dat ze niet meer mooi
zijn. De oorzaak hiervoor was het licht,
maar vooral de tabaksrook waar ze aan
bloot hebben gestaan. De aquarellen
schoonmaken lukte niet, maar eigenlijk
hoeft dat ook niet. Soms hoeft iets niet
mooi te zijn omdat het verhaal erbij zo
mooi is.
Een aantal jaar na de opening van De
Koffiepot besloten de twee echtparen
al tot een verbouwing. De hele kelder
van Hoogstraat 22-24 werd uitgegraven.
Daar opende het viertal de uitgaansgele
genheid Onder de pot. Hier schonken ze
wel alcohol.
Toen het sieradenzaakje Jasmijn in 1985
wegging, konden Hoogstraat 22 en 24
bij elkaar worden gevoegd. Bij de ver
bouwing sneuvelde de achterwand met
beddenpan en aquarellen. De aquarel
len belandden bij Leo thuis in een kast.
Totdat onlangs een vrijwilliger van het
Gemeentearchief, Eric Zwennis, eens
bij Leo kwam praten. Toen besloot Leo
de kunstwerken een mooie plek in het
Gemeentearchief te geven.
De Koffiepot had een ander concept dan
een gewoon café. Het was alleen over
dag open en vooral bedoeld voor het
winkelend publiek. Er werd geen alcohol
geschonken. De Schiedamse horeca was
er dan ook van overtuigd, dat De Kof
fiepot het niet zou redden. Het tegendeel
bleek waar: het bleef tot de sluiting op 12
mei 1990 een goed lopende zaak.
Afbeeldig 3 (links)
2Ï
LI
a
Z
t!
I’
jmh
e begonnen in het pand op
de hoek van de Hoogstraat
met Broersveld. Dat was
decennialang een bakkerij
geweest, dus niet meteen
geschikt voor een koffiehuis. Geld voor
een aannemer was er niet, dus deden de
vier de grootscheepse verbouwing zelf.
Het café kreeg een hippe jaren zeventig
uitstraling, hoewel het pas 1968 was. Op
de wanden kwamen donkere panelen
afgewisseld met banen groene stof. Vier
gezellige ouderwetse olielampen hingen
met een ketting aan het plafond. Een
bar met ‘Oudhollandse hoge krukken’ en
een zwevend plafond bekleed met oranje
jute. Op de grond goud-bronskleurige
tegels en houten stoelen en tafels met
vrolijke kleedjes. Op de achterwand een
deur met bronsbeslag, een antieke bed
denpan en drie aquarellen van Octave de
Coninck, voorstellende Molen De Drie
Korenbloemen, de zijkant van het Ste
delijk Museum Schiedam en het Zakken-
dragershuisje.’ De Coninck tekende ook
de uitnodigingskaart voor de opening
van het nieuwe koffiehuis. Op 11 febru
ari werd De Koffiepot met een receptie
geopend.
2*
tekst Caroline Nieuwenclijk
1 Het Nieuwe Stadsblad 12 februari 1969
I.
Afbeeldig 4 (midden)
De Koffiepot in 1968. Pen
tekening van O. de Coninck.
Beeldnummer 50880.
Afbeeldig 5 (rechts) De
zijkant van het Stedelijk
Museum Schiedam in 1954.
O. de Coninck. Beeldnum
mer 62437.
Molen De Drie Koren
bloemen met rechts
hotel Beijersbergen. O. de
Coninck. Beeldnummer
62436.
GM
H
I
1 i:.
i,
2
1 itii