u
sssf-axss
FILMKEURINGSCOMMISSIE
14
zogenoemde sensatiefilms. De bioscoopcommissie in
Schiedam volgde consciëntieus de landelijke lijn, die
goed overeenkwam met de invulling die zij voor 1926
zelf had gegeven aan haar taak. Het was overigens
geen onverdeeld genoegen om deel uit te maken van
de bioscoopcommissie. In 1930 schreef de voorzitter
in Schiedam:
Afbeelding 3
waren gekeurd. Het contro
leren van de variéténummers
was echter geen eenvoudige
zaak, zoals de voorzitter van
de filmcommissie de commis
saris voorhield bij een overleg
in 1930:
De voorzitter verwoordde nogal
omfloerst wat er ongetwijfeld
gebeurde. De eerste avond,
als de politie aanwezig was,
werd een gekuiste versie opge
voerd. Daarna permitteerden
de variétéartiesten zich meer
vrijheden en werden de teksten
dubbelzinniger en de kleding
Het zou kunnen voorko
men, dat de ingezonden
manuscripten en het
gesproken woord bij de va
riéténummers niet geheel
overeen komen. Het kan
gebeuren dat bij de eerste
opvoering, als steeds poli
tie aanwezig is, karakter,
inhoud en tonatie niet
dezelfde zijn dan op andere
avonden.7
De bioscoopcommissie in Schiedam trad ook, con
form de landelijke richtlijnen, actief op tegen alle
ongewenste verschijnselen. De commissie zag er niet
alleen op toe dat uitsluitend goedgekeurde films wer
den vertoond. De filmposters en de variéténummers,
die de filmvoorstellingen omlijstten, werden eveneens
gekeurd. Daarbij voorkwam de commissie zoveel mo
gelijk dat de damesleden alleen moesten controleren.
Zonder mannelijke bescherming durfden zij namelijk
niet altijd op te treden. Het publiek kon opstandig
worden bij een ingrijpen tijdens de voorstelling. De
commissie liet verder een deel van haar controleren
de taken over aan de politie. De samenwerking op dat
vlak verliep echter niet altijd soepel. Een terugkeren
de klacht van de commissie was dat de politie stren
ger en vaker zou moeten toezien op het keuren van
de variéténummers die de films vaak omlijstten en de
teksten ervan. Naar de mening van de commissiele
den waren bij de uitvoering van variéténummers soms
dingen te zien en horen die niet toelaatbaar waren
en zou de politie daar meer tegen op moeten treden.
De commissieleden waren bevoegd om zelf voorstel
lingen te beëindigen bij ernstige overtredingen, maar
durfden dit niet aan en lieten het over aan de politie,
omdat het ernstige moeilijkheden kon geven met het
publiek. De Schiedamse arbeiders stonden bekend om
hun volgzaamheid, maar hier lag toch een grens.
Met films was de handhaving nog betrekkelijk een
voudig; die kon men niet zomaar aanpassen als ze
Wellicht willen de leden er bij hun bioscoop
bezoek ook rekening mede houden, dat niet
alleen en zelfs niet in de eerste plaats, de le-rangs
theaters (gemakkelijke stoelen, behagelijke omge
ving) behoefte aan kontrole hebben. Juist de meer
lugubere inrichtingen smeken en bidden om uw
getrouwe opmerkzaamheid.6
S
LrJ
Q
tn
TUSCHINSKI’S passage theater
bied* de mooiste prt>Kr»mma-* van Films en Variété. Iedere
Schiedammer te verplicht dit prachtige theater IN ZIJN STAD
met een be»«ek te vereerea.
i
Malle gevallen, Nieuwe
Schiedamsche Cou
rant 11 oktober 1934.
Afbeelding 4
De ingang van het
Passage Theater in
de Passage voor de
verbouwing van 1975.
Fotograaf voor Het
Nieuwe Stadsblad.
Foto: Beeldbank
Gemeentearchief
Schiedam, nr. 07847.
6 Gemeentearchief Schiedam, Plaatselijke commissie van toezicht op
de bioscopen, inv. nr. 1, Notulen 17-10-1930.
7 Gemeentearchief Schiedam, Plaatselijke commissie van toezicht op
de bioscopen, inv. nr. 3, Rapport onderhoud met de commissaris van
politie op 20 mei 1930.
8 Ibidem.
9 Gemeentearchief Schiedam, Gem. Best. 1970-1979, inv. nr. 2906, Taak
omschrijving, benoeming van de leden van de Commissie voor toezicht
op Bioscopen en opheffing.
V*« Vryday |2 October aft MEÜWSTK HOLL. FttMl
SS5
t„ d» hooMrolIent
DUYN «MO KOOPMAN
BK MBBST
OP HF.T TOONEEL: LIDDY BERGMANN
eiken honderdsten bn«eker een pracht» cadeau Meeboden.
Zaterdag- en Woensdagmiddag Mattwee- Kinderen i» cent».