uw
r
1
u
Van 16 mm-
fiLms werd
overgeschakeld
naar echt grote
mensenfilm’ op
35 mm.
1
V
I
I
hr
40 JAAR FILMHUIS
20
Het aantal voorstellingen werd uitge
bouwd van één filmavond in de twee
weken naar elke vrijdagavond. Tot 1998
werden er 16 mm-films gehuurd van het
Hulp- en Informatiecentrum in Rotterdam.
Van 16 mm-films werd overgeschakeld
naar ‘echte grote mensenfilm’ op 35 mm.
De losse projector en het scherm wer
den vervangen door een vast scherm met
projector en een verschuivend filmkader.
De Teerstoof, aan de Nieuwstraat 12,
dateert uit 1815. Het was oorspronkelijk
het diaconiehuis. De eigenaar, de Stichting
Alewijn de Grootfonds, redde het pand
in de jaren 1960 van de ondergang door
het te verhuren aan culturele clubs zoals
QT en Zoldertheater de Teerstoof. Sinds
1980 kwam daar de Studenten Vereniging
Schiedam bij.
In 1994 ontving de stichting geld voor een
filmcabine zodat het romantische maar
storende geratel van de projector verle
den tijd werd. De houten bankjes maakten
plaats voor kuipstoeltjes en in 1997 (dankzij
■een bijdrage van het Fonds Schiedam
Vlaardingen) voor bioscoopstoelen van
rode pluche.
Professionalisering
In die beginjaren had de filmclub geen
grote ambities. Zo stelde Arthur Verhuist
in Het Vrije Volk van 8 september 1981 dat
“de filmclub allerminst de bedoeling heeft
een bioscoopje te worden. Het zijn geen
premièrefilms, zodat er weinig concurren
tie is. Bovendien mogen alleen leden naar
binnen”. Toch liep de filmclub al snel beter
dan het Passage Theater. De vier oprich
ters groeiden op en mee met de club. In
1989 veranderde de naam van filmclub
naar Filmhuis. Ze waren “de kinderschoe
nen ontgroeid” en “na zeven jaar volwas
sen” zo lezen we in de kranten.
Sfeervol
Misschien maakte die aanpassingen in
techniek en het verbouwen het juist wel zo
interessant voor de vier jongens, want ze
hadden namelijk allemaal één ding ge
meen. En nee, dat was zeker niet de liefde
voor film. Maar ze studeerden alle vier aan
de Technische Hogeschool in Delft. Het
clubhuis ontwikkelde zich langzaam, maar
onmiskenbaar tot een echte bioscoop. Het
trage tempo van die ontwikkeling had te
maken met het feit dat de club draaide op
vrijwilligers en (aangevraagde) subsidie.
Toch verloor de filmzaal aan de Nieuw
straat niet het clubhuisgevoel met de bar
achter de bioscoopstoelen en de potjes
Afbeelding 7
Filmoverzicht van 1981-
1982 uit filmbulletin
van mei 1982. Foto:
Saskia Smit.
IS"
-1 h
-
3'- I
g I
I J/2 .dïAr
Mlmolub Schied.
7
i
UJ
(D
S ds.t
i
s
.n itm- i-ij4MMj.au vo.ii «t-pTerr.bfaj, I
■■■lie; lp financieel ove.i-.-. 2"-l e,„
-♦m’ t
x c
iiS 'ind”‘
'.-Tl Jlli-i,.’..
Arfbl'inea
'ini e i 1
A’’’1 POT’cr’
üèfnZ?re
-anhattan
I 2 '<>;pöoaly!’se 1 o,-/
I iU <P*;k.
- >/3 s» nrinc
'4 h» r Horao
.z Over o;
East
fewtea tolls lid d-;
rr&et J’iBlad van scpJ-.; -
g v. 1 I .1 J
I nnir.^noaster gejrabli coerd
J AA a A A A A A A A A n A A A A A r. z.
AIT DE VlfR?
'ri€ jaar begonnen wi
to he
I