27
Hoe we dat gedaan hebben destijds als vrijwilligers,
naast studie en werk? We hebben een groot verant
woordelijkheidsgevoel. De kernclub, die de boel heeft
opgezet en langzamerhand groeide, heeft elkaar ook
steeds gemotiveerd. De kracht van ons als groep is
wel een essentiële factor voor het succes van het
filmhuis. Er zal vast wel eens wat voorgevallen zijn,
maar dat staat me niet bij. Ik weet wel dat ik op een
gegeven moment op mijn tandvlees liep. Vrije mid
dagen, avonden, ik kon eigenlijk niet ziek worden.
Vakanties beperkte ik tot twee, drie weken per jaar. Ik
ging niet ver en had altijd mijn laptop bij me.” Zo kan
Gerard Sparla in 2011 bijna fulltime in dienst komen
als directeur van het Schiedamse filmhuis, een baan
die samenvalt met de verhuizing naar het Wenneker-
pand aan de Vijgensteeg.
steeds contact tussen
de medewerkers en het
publiek, als men dat wil.
Qua faciliteiten en tech
niek is het op deze locatie
gewoon top, evenals qua
sfeer. Ik vind dat we best
geslaagd zijn om een
goede overgang te maken
van De Teerstoof naar het
Wennekerpand, ondanks
dat het pand best groot is.”
Professionalisering
De professionalisering van het filmhuis, de verhui
zing naar een nieuw, comfortabel theater doet het
bezoekersaantal in 2011/2012 spectaculair stijgen,
met maar liefst 65 procent. In topjaar 2015 zijn er wel
zorgen over de toekomst van Wenneker Cinema, zoals
het filmhuis sinds de verhuizing heet. Dat jaar gaat
namelijk de eerste paal de grond in voor een mega
bioscoop op de Schieveste met elf zalen. Menno Siljee,
dan voorzitter van het bestuur van Stichting Filmhuis
Schiedam, laat in AD optekenen dat ‘wij een ander
soort bioscoop zijn met een ander totaalpakket’ (25
januari 2016). Wenneker Cinema kent dan behalve de
avondprogrammering vier dagen per week, ook roze
filmavonden en een matinee op woensdag en zondag.
Ook Gerard Sparla stelt dat het filmhuis nog steeds
een eigen karakter heeft. “Wij doen ons best het
publiek het naar de zin te maken. We wachten totdat
iedereen zit. Zijn professioneel zonder dat mensen
het gevoel hebben in een fabriek te zitten. Er is nog
Toekomst-
bestendig
De komst van Fred van de
Griendt sinds 2018, twintig
uur per week, geeft hem
meer armslag. Gerard
Sparla sorteert al voor op
de toekomst. “Ik ben 60,
op een gegeven moment
is het voor mij klaar. We
zullen de tent toekomst-
bestendig moeten maken.
Als het ons lukt, is dat een
pak van mijn hart. Aan de
andere kant zal ik altijd
wel betrokken blijven bij
Wenneker Cinema. Of ik
dan nog een filmpje zal
pakken? Dat weet ik nog
niet. Het kan ook zomaar
zijn dat ik zeg ‘het is echt
helemaal klaar’.”
a
Uj
Afbeelding 3
De kern van het Filmhuis
De Teerstoof destijds,
met v.L.n.r. Gerard Sparla,
Marianne Looijen, Bonnie
Onderwater (ontwerper van
de poster die naast Ma
rianne is te zien) en Frans
Meijer. Foto: Beeldbank Ge
meentearchief Schiedam,
nr. 27029.
CM
CM
s
Mooiste film
Hoewel hij inmiddels
duizenden films moet
hebben gezien, komt
het niet zo vaak voor
dat Gerard Sparla de
rust heeft een film af
te kijken. Er is immers
altijd wel iets dat moet
gebeuren als directeur/
operator. Maar een film
als Casablanca kan hij
blijven zien. Ook voor de
klassieker uit 1945 Roma,
citta aperta met Anna
Magnani in de hoofdrol,
kun je Sparla wakker ma
ken. “Er zit een scène in
de film waarin haar man
wordt afgevoerd in een
vrachtwagen. Zij rent er
achteraan en wordt dan
neergeschoten. Als ik het
nu vertel, raak ik weer ge
ëmotioneerd. Zo tragisch.
Overigens heb ik die film
alleen op televisie gezien;
nooit in de bioscoop.”
’houMwhfilms