27 Hoe we dat gedaan hebben destijds als vrijwilligers, naast studie en werk? We hebben een groot verant woordelijkheidsgevoel. De kernclub, die de boel heeft opgezet en langzamerhand groeide, heeft elkaar ook steeds gemotiveerd. De kracht van ons als groep is wel een essentiële factor voor het succes van het filmhuis. Er zal vast wel eens wat voorgevallen zijn, maar dat staat me niet bij. Ik weet wel dat ik op een gegeven moment op mijn tandvlees liep. Vrije mid dagen, avonden, ik kon eigenlijk niet ziek worden. Vakanties beperkte ik tot twee, drie weken per jaar. Ik ging niet ver en had altijd mijn laptop bij me.” Zo kan Gerard Sparla in 2011 bijna fulltime in dienst komen als directeur van het Schiedamse filmhuis, een baan die samenvalt met de verhuizing naar het Wenneker- pand aan de Vijgensteeg. steeds contact tussen de medewerkers en het publiek, als men dat wil. Qua faciliteiten en tech niek is het op deze locatie gewoon top, evenals qua sfeer. Ik vind dat we best geslaagd zijn om een goede overgang te maken van De Teerstoof naar het Wennekerpand, ondanks dat het pand best groot is.” Professionalisering De professionalisering van het filmhuis, de verhui zing naar een nieuw, comfortabel theater doet het bezoekersaantal in 2011/2012 spectaculair stijgen, met maar liefst 65 procent. In topjaar 2015 zijn er wel zorgen over de toekomst van Wenneker Cinema, zoals het filmhuis sinds de verhuizing heet. Dat jaar gaat namelijk de eerste paal de grond in voor een mega bioscoop op de Schieveste met elf zalen. Menno Siljee, dan voorzitter van het bestuur van Stichting Filmhuis Schiedam, laat in AD optekenen dat ‘wij een ander soort bioscoop zijn met een ander totaalpakket’ (25 januari 2016). Wenneker Cinema kent dan behalve de avondprogrammering vier dagen per week, ook roze filmavonden en een matinee op woensdag en zondag. Ook Gerard Sparla stelt dat het filmhuis nog steeds een eigen karakter heeft. “Wij doen ons best het publiek het naar de zin te maken. We wachten totdat iedereen zit. Zijn professioneel zonder dat mensen het gevoel hebben in een fabriek te zitten. Er is nog Toekomst- bestendig De komst van Fred van de Griendt sinds 2018, twintig uur per week, geeft hem meer armslag. Gerard Sparla sorteert al voor op de toekomst. “Ik ben 60, op een gegeven moment is het voor mij klaar. We zullen de tent toekomst- bestendig moeten maken. Als het ons lukt, is dat een pak van mijn hart. Aan de andere kant zal ik altijd wel betrokken blijven bij Wenneker Cinema. Of ik dan nog een filmpje zal pakken? Dat weet ik nog niet. Het kan ook zomaar zijn dat ik zeg ‘het is echt helemaal klaar’.” a Uj Afbeelding 3 De kern van het Filmhuis De Teerstoof destijds, met v.L.n.r. Gerard Sparla, Marianne Looijen, Bonnie Onderwater (ontwerper van de poster die naast Ma rianne is te zien) en Frans Meijer. Foto: Beeldbank Ge meentearchief Schiedam, nr. 27029. CM CM s Mooiste film Hoewel hij inmiddels duizenden films moet hebben gezien, komt het niet zo vaak voor dat Gerard Sparla de rust heeft een film af te kijken. Er is immers altijd wel iets dat moet gebeuren als directeur/ operator. Maar een film als Casablanca kan hij blijven zien. Ook voor de klassieker uit 1945 Roma, citta aperta met Anna Magnani in de hoofdrol, kun je Sparla wakker ma ken. “Er zit een scène in de film waarin haar man wordt afgevoerd in een vrachtwagen. Zij rent er achteraan en wordt dan neergeschoten. Als ik het nu vertel, raak ik weer ge ëmotioneerd. Zo tragisch. Overigens heb ik die film alleen op televisie gezien; nooit in de bioscoop.” ’houMwhfilms

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Scyedam | 2022 | | pagina 27