33 In het Wennekerpand wilden we dit ook graag. Met een open source-pakket (Digital Signage) werd hetzelfde principe gehanteerd. Thuis alles in elkaar zetten en afspelen op een willekeurige com puter verbonden met het internet. Nu was het echter mogelijk geworden om complete trailers af te spelen. Het heeft een aantal jaren geduurd voordat het in het Wennekerpand omarmd werd. Met de komst van de Schiedamse bibliotheek werd het eindelijk professioneel toege past. Op fraaie beeldschermen die in portrait stand opgesteld staan worden nu de aankondigingen van voorstellingen zichtbaar gemaakt. Geen bewegende beelden. Eigenlijk weer gewoon dia’s. We zijn weer terug bij het begin Jaren later meldde zich een vrijwilliger bij het Wenneker. De beste man had jarenlang gewerkt als operateur in de bioscopen van Rotterdam, met stofjas en met de uiterst brandbare nitraatfilm. Later was hij terecht gekomen in de zaak van zijn vader. Dat was een drogist. Als extra had hij destijds de filmverhuur opgezet. Jawel, de oplettende lezer heeft het helemaal goed. Het is Hans van der Vlist. Van drogisterij Van der Vlist op de Franselaan. Nooit gedacht dat we deze oude bekende als vrijwilliger zouden krijgen. De oplossing lag voor de hand: geef de projector een eigen ruimte. Tijd voor een filmcabine. Onze twee bouw- kundestudenten ontwierpen een cabine in de beperkte ruimte achter de bar. Klein was die ruimte wel, maar met een praktische, minimalistische indeling werd er mooie filmcabine gemaakt. Het werkte prima in de praktijk. Het enige geluid datje nu nog hoorde in de zaal was dat van de film zelf: het gesproken woord en de fraaie muziek. De professionele bioscopen hebben natuurlijk allemaal een aparte filmcabine. Zo ook die avond dat we met een groepje vrijwilligers naar het Filmfestival in Rotterdam naar de première van The Draughtsmen’s Contract togen. Regisseur Peter Greenaway was die avond ook aanwe zig. Hij zat tussen het publiek in de zaal. Voorafgaand aan de voorstelling werd vanuit de filmcabine een korte introductie gedaan. Het eindigde met een luid applaus. De film kan worden gestart. Maar wat hoorden we daar? Het geratel van de projector was luid en duidelijk over de luidsprekers te horen. Na een paar minuten had men het door: de microfoon die gebruikt werd voor de aankondi ging was open blijven staan. In het Filmhuis hebben we er alles aan gedaan om het geratel van de projector weg te krijgen, maar tijdens het Filmfestival deden ze er alles aan om die knusse sfeer juist terug te krijgen. Gewoon een microfoon bij de projector houden en via de speakers laten horen. Zo zijn de professionals af en toe amateurs en proberen wij als amateurs zo professioneel mogelijk te zijn. Zeulen met het filmscherm Projecteren van een film kan alleen maar op een ondergrond die licht weerkaatst en verstrooit. Een witte muur, een wit laken of een echt scherm zijn dan ook voorwaardelijk. Een spiegel werkt niet: het licht wordt niet verstrooid. In de beginperiode hadden we geen projector en ook geen groot scherm. Nu konden we de projector lenen, maar waar haal je een groot scherm vandaan? In Schiedam lukte het niet om er één te vinden. Maar wacht eens? Op de Franselaan was een drogisterij waar je ook super 8-films kon huren. Een niet alledaagse combinatie. En smalfilmverhuur was eigenlijk de voorloper van de ‘moderne’ videotheek. Op naar Rotterdam. Jazeker, dat was raak. Het grootste scherm dat zij hadden was groot genoeg voor ons. Voor een schappelijke prijs van - ik meen 12,50 - konden we dit huren. Dat bete kende op vrijdagmiddag op de fiets naar Rotterdam. Dan lopend naar Schiedam weer terug. Over de vrijdagmarkt heen: “Zo, ga je biljarten?” Iedere week weer diverse opmerkingen over het bijzon der lange object dat vervoerd werd. En op zaterdagochtend weer terug. Week in, week uit. Geld hadden we niet om een best wel kostbaar scherm aan te schaffen. Dat kwam later gelukkig wel: met een subsidie konden we een eigen scherm aanschaffen. Ratelende projector In De Teerstoof zijn we gestart met de eerste voorstellin gen. De 16mm-projector stond achter de bar. Op zich een prima plekje. Redelijk tegenover het scherm, al stond de projector niet precies op de as loodrecht op het scherm. Gelukkig was de bar iets hoger dan de rest van de zaal. Als iedereen zat, scheen de lichtstraal prima over alle hoofden heen. En als de barman de glazen niet tijdens de voorstelling aan het spoelen ging, was het publiek te vreden. Helemaal? Nee, niet helemaal. Het geluid van de ratelende projector was wel hoorbaar. Vooral achter in de zaal. Niet storend, maar wel nadrukkelijk aanwezig. Ce

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Scyedam | 2022 | | pagina 33