Z^Ci&ine 'Galand DRIE MAANDEN CULTUURLEVEN OP DE KEPER BESCHOUWD 146 KORTGELEDEN slaakte een Am sterdams scribent de verzuchting, dat in de hoofdstad van ons land het „zware" toneel zo domineerde. Wij zouden hier bij het opmaken van de balans over de eerste drie maanden van dit winterseizoen juist het tegenover gestelde willen opmerken. Wanneer wc de Schiedamse tonccloogst tot dus ver bekijken, dan valt direct op de bezadigde en gedegen toon, eerder ge neigd de oubollige comedie te aan vaarden dan een gedurfd probleem te stellen. Zonder de gebrachte toneel stukken nader op hun waarde te toet sen mogen we toch wel zeggen, dat het programma, dat Schiedam tot dus ver te zien kreeg, was uitgebalanceerd voor wat in toneelkringen met neer buigende vriendelijkheid „de provin cie" wordt genoemd. Op een enkele uitzondering na, be weegt het amateur-toneel zich over het algemeen teveel in de sfeer der jaren rond de eeuwwisseling. IN tegenstelling met andere jaren is er slechts weinig nog bekend over de komende opvoeringen door het beroepstoneel. Wel is aangekondigd, dat o.a. pogingen in het werk zullen worden gesteld om een stuk als „Tram lijn Begeerte" hier vertoond te krijgen. Het zou een (toneel-)daad van beteke nis zijn, omdat wc toch niet steeds kunnen blijven voortvegeteren op meer of minder pretentieloze stukken, die door de duur van succesvolle ver toningen hun publiekwaarde ten volle waard bleken te zijn. Met de voorwaarde tot bloei van het toneelleven in Schiedam bergen de toneelkringen ook in zich de gevaren van vervlakking en een gezapige rust, die zo op het oog wellicht het meest behoudend blijkt en het ook is maar die voor een hoopvoller toekomst fnuikend kan zijn. Natuurlijk werken tal van ongun stige factoren, zoals b.v. het zalenpro- blecm, de moeilijkheden in de hand, doch wat toneclminnend Schiedam in de eerste plaats nodig heeft is durf durf van de toneclkringbcsturcn om ook contracten af te sluiten voor stuk ken, waarvan men nog niet weet of ze het bij een ieder zullen „doen", maar die ons iets te zeggen hebben, en durf van de amateur-gezelschappen om ook het moderne toneel op het reper toire te nemen. 3 HEEL anders ligt de zaak bij con cert-bezoekend Schiedam. Hoe teer is nog het plantje, dat men sedert jaren met zorg aan het opkweken is. Eigenlijk kunnen we eerst in dit sei zoen spreken van bloeiend concert leven, waarbij we dan mogen bedenken dat, om het plantje in het leven te houden, de temperatuur angstvallig in de gaten moet worden gehouden. Inmiddels hebben we weer enkele concerten van Residentie-orkest en Rott. Philharmonisch Orkest achter de rug en we mogen niet ontevreden zijn integendeel. Het Residentie orkest bezit in Schiedam wel de meest vooruitgeschoven post in het gebied, dat tot nu toe eigenlijk alleen door het Rotterdams Philharmonisch bestreken werd. Met de verhuizing van Willem van Ottcrloo naar Den 1 laag verdween het U.S.O. uit onze contreien. Met het brengen van het Haagse orkest naar hier, heeft Toonkunst niet alleen de Schiedamse orkestbezockers, doch ook velen uit Rotterdam aan zich verplicht. Het is reeds nu ten duidelijkste geble ken. Acoustisch is de Grote Kerk lang niet ideaal en wat dit betreft, vaart het muziekleven in hetzelfde schuitje als het toneel. De Julianakcrk is door haar bouw wellicht beter, doch een definitieve oplossing zal in een concertzaal moeten worden gevonden WIE het grote boek van de film doorbladert, zal tot de conclusie komen, dat het tussen het kaf moeilijk koren zoeken is, vooral wanneer de graankorrels zo dun gezaaid zijn. Ge lukkig is het kaf zo menigvuldig, dat bij lang zeven nog heel wat goeds overblijft voor degenen, die het de moeite waard achten er naar te zoeken. Anders dan toneel en muziek is de film echter in de eerste plaats een kwes tie van „zakelijk bekijken", waarbij het begrip goed of slecht slechts een zeer ondergeschikte rol speelt. Is de film bij voorbaat een „kasstuk", dan wordt deze gebracht en in het andere geval gelaten voor wat zij is, tenzij, ja, tenzij de bioscooponderne mer behoort tot het steeds zeldzamer wordende ras van mensen, die, wan neer enigszins mogelijk, alleen de „goede" film willen brengen. Met dit laatste slag van ondernemers is Schiedam allerminst verwend en het behoeft de insider dan ook niet te verwonderen, wanneer de affiches weck in week uit films aankondigen van het meest gangbare model met een maximum aan sensatie en valse roman tiek. Reeds zo vaak is zonder resultaat voor de goede film geijverd, dat de bioscoopbezoeker, die txik wel eens wat anders wil zien dan Tarzan-id vlies en Wildwest-romantiek, eieren voor zijn geld kiest en naar Rotterdam trekt. W anneer wc een'goede film draaien, komt het Schiedamse publick niet, wordt er in de kringen van de bioscoop mensen gezegd, doch met deze uit-

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamse Gemeenschap (tijdschrift) | 1949 | | pagina 10