spelen weer op het instrument van de herders En als hij dan uiteindelijk misschien goedgekeurd is voor de piano, dan begint hij metde blokfluit. ja, die blokfluit. Ik hoor al mensen enigszins meesmuilend grinneken. Dat is voor hen zo'n ijl druppelgeluidje, dat meeborrclt op de veel te harde uithalen van een accordeon, wanneer jongens en meisjes van de jeugdbewe ging volks-dansen. Maar deze lachers kennen de muziek literatuur slecht. Zij weten niet, dat Bach en Mozart, Tclemann en Maydn prachtige concerten voor blokfluit ge schreven hebben. Oh, ze hebben niet helemaal onge- Maar dit wordt toch de Kerstmis van de blokfluiten, want in Schiedam heeft een nazaat van het oude speeltuig der herders een plaats heroverd op het leerplan van Toonkunst Muzicklyceum. Vanuit de muziekscholen, de toon kunst-centra en de privc-lcraren gaat de muziek de wereld in en op de grote feesten brengt zij extra vreugde. Daar om zullen er altijd weer ouders zijn, die hun kinderen een instrument laten bespelen; daarom zullen muzickpacda- gogen steeds werk vinden onder de opgroeiende jeugd. Ik herinner mij nog, hoe ik vioolles kreeg. Dat was niet zozeer een kwestie van aanleg, maar van scxe. De meisjes leerden piano en de jongens viool. Ik keek altijd min of meer raar, als wij bij een familie op bezoek gingen, waar dat juist andersom was. Abnormale men sen! Mijn vader zou zijn mannelijke en vrouwelijke voorkeur voor respectie velijk de viool en de piano beslist DEZE Kerstmis zal omspeeld worden door herdersmuziek door de muziek van fluiten. Hoe ik dat weet? Is Kerstmis niet het feest van de huiselijke concerten, als moeder ach ter de piano gaat zitten en de kinderen, om haar heen geschaard de oude Kerstwijsjes zingen; of, in het gezin met grotere kinderen; als de kleine Kerst-concerten voor piano en twee violen klinken. Wie zou op die dag de rijkdom willen ruilen van een bezetting, waar aan zelfs de warme zang van de cello niet ontbreekt? hebben moeten laten varen, als hij met ons bij meneer van Sijll, de directeur van Toonkunst Muziek-lyceum, was gekomen. Want meneer van Sijll neemt niet zo maar jongens of meisjes voor piano of viool aan. Daarvoor moeten zij eerst eens hebben laten zien en laten horen, wat zij in hun muzikale mars hebben. De handen worden bekeken en gemeten; het gehoor wordt getoetst; de toekomstige musicus moet zijn maatgevoel tonen; er wordt een praatje met hem gemaakt, om te zien, waarom hij tot zijn voorkeur voor een bepaald instrument kwam.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamse Gemeenschap (tijdschrift) | 1949 | | pagina 22