spelen weer
op het instrument
van de herders
En als hij dan uiteindelijk misschien
goedgekeurd is voor de piano, dan
begint hij metde blokfluit.
ja, die blokfluit. Ik hoor al mensen
enigszins meesmuilend grinneken. Dat
is voor hen zo'n ijl druppelgeluidje,
dat meeborrclt op de veel te harde
uithalen van een accordeon, wanneer
jongens en meisjes van de jeugdbewe
ging volks-dansen.
Maar deze lachers kennen de muziek
literatuur slecht. Zij weten niet, dat
Bach en Mozart, Tclemann en Maydn
prachtige concerten voor blokfluit ge
schreven hebben.
Oh, ze hebben niet helemaal onge-
Maar dit wordt toch de Kerstmis
van de blokfluiten, want in Schiedam
heeft een nazaat van het oude speeltuig
der herders een plaats heroverd op het
leerplan van Toonkunst Muzicklyceum.
Vanuit de muziekscholen, de toon
kunst-centra en de privc-lcraren gaat
de muziek de wereld in en op de grote
feesten brengt zij extra vreugde. Daar
om zullen er altijd weer ouders zijn,
die hun kinderen een instrument laten
bespelen; daarom zullen muzickpacda-
gogen steeds werk vinden onder de
opgroeiende jeugd.
Ik herinner mij nog, hoe ik vioolles
kreeg. Dat was niet zozeer een kwestie
van aanleg, maar van scxe. De meisjes
leerden piano en de jongens viool. Ik
keek altijd min of meer raar, als wij bij
een familie op bezoek gingen, waar dat
juist andersom was. Abnormale men
sen! Mijn vader zou zijn mannelijke en
vrouwelijke voorkeur voor respectie
velijk de viool en de piano beslist
DEZE Kerstmis zal omspeeld
worden door herdersmuziek
door de muziek van fluiten.
Hoe ik dat weet?
Is Kerstmis niet het feest van de
huiselijke concerten, als moeder ach
ter de piano gaat zitten en de kinderen,
om haar heen geschaard de oude
Kerstwijsjes zingen; of, in het gezin
met grotere kinderen; als de kleine
Kerst-concerten voor piano en twee
violen klinken.
Wie zou op die dag de rijkdom
willen ruilen van een bezetting, waar
aan zelfs de warme zang van de cello
niet ontbreekt?
hebben moeten laten varen, als hij met
ons bij meneer van Sijll, de directeur
van Toonkunst Muziek-lyceum, was
gekomen.
Want meneer van Sijll neemt niet
zo maar jongens of meisjes voor piano
of viool aan. Daarvoor moeten zij
eerst eens hebben laten zien en laten
horen, wat zij in hun muzikale mars
hebben. De handen worden bekeken
en gemeten; het gehoor wordt getoetst;
de toekomstige musicus moet zijn
maatgevoel tonen; er wordt een praatje
met hem gemaakt, om te zien, waarom
hij tot zijn voorkeur voor een bepaald
instrument kwam.