eu met Z A O I Hf Z W A R T K SPIEGELS II UIZEIf DAXSE A Een bekend Nederlands amateurfilmer heeft een half jaar geleden voor een klein gezelschap ingewijden een bijzondere film laten zien. De loeschouivers zagen daarin, hoe op een ragfijne dromerige melodie een aantal huizen en gedeelten van huizen gracieus op en neer deinden. Waarbij het allermerk waardigste was, dat de wanden en vensters zich onafhankelijk van elkander beicogen. De ingewijden, hoewel kunstbroeders en volkomen op de hoogte met alle trucages die defilmerij tot nu toe bood, begrepen er niets van. Hun monden vielen open, hun ogen werden wijder van verbazing en met een schuchtere blik naar hun vriend, de amateurfilmer, vroegen zij, hoe dit kon. Er was ook nog een Schie dammer onder hen en ook hij begreep het niet. Toch was het antwoord op de vraag heel eenvoudig en de ingewijden zouden het ook zeker gevonden hebben, indien de film mqar voor de ticeede maal vertoond was en zij.... waren op hun hoojd gaan staan. NU kregen zij het antwoord eerst, nadat zij hadden geluisterd naar een heel verhaal van hun fil mende vriend. Het ging over onze stad en hij zei met een glimlach dit: „Ik moest verleden jaar zomer bij een zakenrelatie zijn in Schiedam. Op het moment, dat ik bij hem aan belde was de man er niet. Hij zou over een uur thuis zijn. Ik kon op hem wachten, maar het was zo'n prachtige zomeravond, dat ik besloot wat rond te lopen. Een zuiver „ommetje" dus om de grote wijzer van de klok ook gelegen heid te geven een keertje rond te wan delen. Ik had geen enkel doel en liep maar: de ene straat in, de andere uit. Ik kwam door een villabuurt, toen door eentonige buurten en tenslotte in een oude stadswijk met kleine en grote huizen die zich scheefgezakt stonden af te vragen, hoe lang ze het nog uithouden zouden. Het was een gammel zooitje, maar toch zat er iets aantrekkelijks in; iets romantisch. Al lopende overwoog ik, dat er onder een speciale belichting wanneer de zon na een regenbui door een paar wolkenflarden scheen een goed stuk film van te maken zou zijn met iets van noodlot in zich.... Ik schrok! Want ik was al peinzend bijna in een stinkend watertje gelopen. Het was pikzwart en er kwamen vieze bellen van de bodem. Het water was dik. Een rimpeling was er nauwelijks in mogelijk. Ik keek in het water, en wou net met een ingehouden verwensing omkeren, toen ik mijzelf zag staan in het water. Zo duidelijk, alsof ik in een zwarte spiegel keek. Zelfs de trekken op het gezicht kon ik herkennen als van mij. Al hadden ze iets heel vreemds over zich, want het gezicht had een bijzondere bewogenheid, die het af en toe angstwekkend, af en toe afzichte lijk maakte. Het beeld fascineerde me zo, dat ik besloot het te filmen. De volgende avond het was toen net zo bladstil ben ik met mijn camera naar het stinkslootje getrokken. Ik ging via een andere route en zag toen tot mijn verbazing, dat er nog meer van dit zwarte water was; ja dat die hele oude binnenstad zulke zwarte oppervlakten had om zich in te spiege len. Zo ontdekte ik langs de Schie een paar prachtige oude pakhuizen die in het water nog zuiverder uit kwa men hoe ongelooflijk het ook mag klinken! dan in werkelijkheid. Het water van die Schie deinde heel zacht en het was net, alsof de huizen een weerstandloze en uiterst gracieuze dans uitvoerden. Ik begreep onmid dellijk, dat daar een film in zat van buitengewone allure. Stuk voor stuk heb ik daarom de pakhuizen en ver schillende andere panden, die er voor in aanmerking kwamen, opge nomen. De camera liet ik iets sneller lopen, zodat de beweging van het water en de huizen ongeveer anderhalf maal zo langzaam werd. Het effect was ongelooflijk. De dans van de hui zen kreeg iets onwezenlijks over zich. En haast iets menselijks.... toen ik de spiegelbeelden omdraaide, zodat de huizen weer rechtop stonden. Vervol gens heb ik er een passend stuk muziek bij gezocht. Het eindresultaat hebt u net met eigen ogen gezien." Tot zover de filmer, die op het ogen blik bezig is met de voorbereiding van een tweede film op hetzelfde thema. Maar ook de fotografen zijn telkens weer „weg" van de prachtige spiegel beelden, die het zwarte water in de binnenstad oplevert. Zo goed als ieder, die oog heeft voor iets bijzon ders. Dat noch het verhaal van de filmer noch het enthousiasme van de fotografen overdreven is geweest, kunt u opmaken uit bijgaande plaatjes.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamse Gemeenschap (tijdschrift) | 1950 | | pagina 11