grote liefde voor de luchtvaart, die
deze mensen bezielde.
Men kent in Amerika en Engeland
het begrip „commercial art"; een be
grip, dat vele Europese kunst-derwisjen
de rillingen op het lijf jaagt; een be
grip, dat echter dichter staat bij het
begrip kunst dan menige van hun pure
aesthetiek séances.
Iets van deze „commercial art" was
terug te vinden in de wijze, waarop de
belangstelling voor de luchtvaart werd
gewekt. Zelfs al ontstaat door het stre
ven naar rustige representatie het ge
vaar van een verstarring, vooral als het
gaat om een tentoonstelling met als
onderwerp het snelste en mobielste der
menselijke verplaatsingsmiddelen.
Wat het meest verheugde, was het
spontane initiatief van de Schiedamse
Luchtvaart Club. Zij sloten zich aan
bij de Schiedamse Gemeenschap om
met hun liefhebberij de stadsfeesten
op te fleuren.
Zij bewijzen, dat de belangstelling
van de jeugd verder gaat dan men uit
menige beduchte publicatie over de
jonge mensen van deze tijd zou ver
wachten.
Een jeugd, die zo midden in het
eigentijdse staat en het zo fris tegemoet
treedt, leeft niet in een avondland.
Ook de leden van de Amateur Foto
grafen Club uit onze stad hebben zich
van hun beste kant laten zien. Zij heb
ben zich het vuur uit de schoenen ge
lopen om goed voor de dag te komen.
Mag men de techniek als beheerste
natuur een cultuur-uiting bij uitstek
noemen, hoeveel te meer nog de kunst
van deze tijd, het expressiemiddel van
onze haastige eeuw: de fotografie.
Het blijft daarom te betreuren, dat
zij geen doeltreffender steun hebben
gekregen van de Schiedamse camera
liefhebbers. Op de eerste plaats misten
zij een goede kern van vak-fotografie.
Het werk der amateurs stond over
het algemeen niet op een hoog peil,
noch wat de artistieke kwaliteit,
noch wat het aantal der inzen
ders betreft. Misschien moet de voor
naamste oorzaak hiervoor wel gezocht
worden in het feit, dat de Schiedamse
fotografen te weinig kans krijgen ken
nis te maken met het vergevorderde
stadium, waarin de vakfotografie zich
bevindt.
Om Schiedam wakker te krijgen voor
goede fotografie, zal men een tentoon-
Rust in de BeurssluisDe eerste
prijs der beginnelingen ging naar
E. P. Buschmann.
stelling op hoog niveau moeten orga
niseren, zoals deze onlangs in het van
Abbe-Museum in Eindhoven werd ge
houden.
Daar werd bewezen, hoe ver het
staat met deze eigentijdse kunstuiting.
Wij weten allen, dat het peil van
veel liefhebberijen bepaald wordt door
de stand van het daarmee correspon
derende vak.
Dit komt reeds tot uiting in de op
leiding van leerlingen aan de academie,
die in eigenlijke zin nog slechts ama
teurs zijn, door geschoolde mensen
klaar te maken voor de professie. De
belemmeringen van technische oner
varenheid en onvolgroeide visie moeten
hier worden weggenomen om aan de
ingeboren kunst de mogelijkheid tot
vrije uiting te verschaffen.
Zo is het ook bij de hier ter sprake
zijnde fotografie.
Men heeft in Schiedam de moderne
visie en de technische uitwerkingen
van de grote kunstenaars op fotogebied
K. N.Eerlijk gezegd, ik had er niets van
verwacht. Het was al zo vaak bewezen, dat
Schiedam niet kan feestvieren. En daar
opeens kwamen de Schiedammers los. Dank
zij ja, dank zij de Schiedamse
Gemeenschap en het Vacantiecomité. Hulde!
practisch nog niet onder ogen gehad.
Daarom liggen de producten van onze
fotografen achter.
Wij hopen, dat de enthousiaste wer
kers van de Amateur Fotografen Club
na dit eerste organisatorische succes
gesterkt zullen zijn om ook op artistiek
gebied hoge eisen te durven stellen aan
een volgende tentoonstelling.
In eigen kring wordt de fotografie
serieus aangepakt. Laten wij hopen,
dat deze jonge mensen, die een club
stichtten om voor de Schiedamse Ge
meenschap naar buiten te kunnen tre
den, de kans krijgen om Schiedam een
fototentoonstelling te geven, die klinkt
als een klok. Die zich artistiek revan
cheert.