ï33
eisten der niet-katholieke verantwoor
delijke menseD, die voor eenzelfde
probleem stonden. Zij namen de grond
gedachte van het M.A.-werk over en
noemden hun cursussen de Zonne
bloem.
Mater Amabilis- en Zonnebloem-
scholen. Beide geworteld op het
systeem, dat mej. Schouwenaars ont
wierp. De Mater Amabilisscholen hou
den de katholieke meisjes boven de
17 jaar het ideaal van de Beminnelijke
Moeder voor. Ook zij zullen dat in hun
leven moeten zijn. Voor de vrouw is
beminnelijkheid een van de hoogste
eigenschappen en het is bijna onver
brekelijk verbonden met het begrip
„moeder"-schapzelfs, waar dit laatste
voor bepaalde meisjes louter geestelijk
zal blijven. Maria, de Moeder Gods,
is voor hen de incarnatie van dit
ideaal.
De doelstelling van de Stichting „De
Zonnebloem" verschilt hiervan in we
zen weinig. Ook zij beoogt de geeste
lijke, zedelijke, lichamelijke en maat
schappelijke vorming van de in bedrij
ven werkende jeugd en dit doel wordt
nagestreefd door middel van het ka-
raktervormende onderricht en de ont
spanning, die de cursussen geven. Ge
tracht wordt het meisje te vormen tot
een goede huisvrouw en een goede moe
der, die als de zonnebloem vreugde en
warmte verspreidt. „De Zonnebloem"
verenigt Prot.-Christelijke en niet-
Christelijke meisjes in haar cursussen.
Hoe werkt zich dit ideaal nu in de
practijk uit? vraagt de realist.
Men moet toch de meisjes eerst maar
hebben.
Het is niet gemakkelijk gebleken om
die uit vrije wil te krijgen. Daarvoor
ligt dit ideaal ogenschijnlijk te ver
af van „de leukste tijd" van hun leven.
Maar de liefde voor het meisje was
vindingrijk. Men begon met cursussen
voor fabrieksmeisjes tijdens de werk
tijden, zodat het dan op een „uitje"
leek. Ook organiseerde men cursussen,
die half in de tijd van de „baas" en
direct daarop aansluitend in hun eigen
tijd vielen.
In Schiedam werkt de Mater Ama
bilis met één middagcursus voor fa
brieksmeisjes en overigens met avond
cursussen, waarbij de meisjes dus vrij
willig in eigen tijd komen. De Stich
ting „De Zonnebloem" geeft echter
cursussen volgens het half om half-
systeem.
Huisvrouw en moeder zijn, is op de
eerste plaats een uitermate prozaïsch
en practisch werk. Beminnelijkheid
gaat uit de weg voor een lege porte-
monnaie en de stemming in huis wordt
er niet beter op als moeder geen sfeer
weet te scheppen. Practisch, voedzaam
en voordelig koken kunnen een be
scheiden huishoudgeld een eind doen
duren. Als moeder kan naaien en ver
stellen en van een voordelig lapje
aardig goed weet te maken voor de
kinderen, wordt er op de post kleding
alweer flink bespaard. Dat veel geld
en gezelligheid weinig met elkaar heb
ben te maken, is een andere wijsheid,
die geleerd moet worden. Huiselijke
sfeer, het opluisteren van de grote feest
dagen, het maken van presentjes, het
prettig inrichten van de kamers, dat
zijn de vertrekpunten voor een goed
gezinsleven, waarbij vader niet iedere
avond weg is vanwege de ongezellig
heid en de kinderen blij zijn niet de
straat op te moeten. Ja, die kinderen.
Er komt veel wijsheid voor kijken om
die goed groot te brengen. Geen op
voedkunde uit boekjes, maar inzicht
en het aanvoelen van de middelen.
De M.A.- en Zonnebloemscholen geven
de meisjes enig begrip van moeilijk
heden en mogelijkheden bij de op
voeding.
Wat nog veel belangrijker is: zij
leren daardoor zichzelf wat beter ken
nen. Zij krijgen medische raad, zowel
op het practische terrein van de zieken
verpleging in huis als op dat van de
babyverzorging. In het bijzonder ook
krijgen zij raad, die hen zelf en hun
groeiende sexuele problemen betreft.
Niet te verwaarlozen in dit verband
is de zorg voor het eigen lichaam; de
houding, die door gymnastiek en rhyth-
mische dansen verbeterd wordt, en de
hygiënische maatregelen, die zij moe-
te nemen. Er is in de M.A. een vragen-
bus, waarin de meisjes haar moeilijk
heden anoniem kunnen uiten, terwijl
ook de godsdienstlessen onwaar
deerbaar solide levensbasis een
belangrijke plaats innemen.
Te Schiedam hebben de Mater Ama-
bilisschool en de Stichting „De Zonne
bloem" de zaken krachtig aangepakt,
samenwerkend in goede harmonie,
samenwerkend ook met Vlaardingen
en Maassluis.
Wij hebben een cursus van „De
Zonnebloem" in de Huishoud- en
Industrieschool aan de Mauritsstraat
bezocht. De leerkrachten, die zich voor
dit bijzondere werk interesseren, weten,
dat zij anders te werk moeten gaan
dan bij de leerlingen van de huishoud
school. De club-idee moet erin ge
bracht worden. Juist in het verband
van de kleine gemeenschap moeten de
meisjes leren, dat er ook nog anderen
DE BIKKERTJES
„Hoe vin jij de Schiedammers?"
„Vol Vreemde Vooroordelen"
zijn. Zij zijn licht geneigd zichzelf als
de enig belangrijke te beschouwen. Als
er bij het naaien geholpen moet wor
den, beginnen zij al gauw te protes
teren als de juffrouw niet gauw genoeg
komt, terwijl deze toch met een
ander bezig is. Overgevoelig zijn zij
daarbij. Het zal niet voorkomen, dat
de „juf" het waagt een genaaid stuk
uit elkaar te halen en over te laten
doen. Dan zijn ze diep gekrenkt.
Want bij grote groepen van hen
en vreemd genoeg zijn het juist die
genen, die het het hardst nodig heb
ben bestaat de mening, dat zij
alles al weten. Nu ja, als juf even
wil helpen, maar eigenlijk is het niet
nodig.
Vandaar, dat dit ontzaglijke werk
begint bij dergelijke ogenschijnlijke
kleinigheden als waarvoor de lerares
koken geplaatst werd. Zij stelde voor
een menu, waarin bloemkool met een
sausje voorkwam. Onder luid protest
werd de saus afgevoerd. Zij aten
dat thuis nooit. Dus maakten zij nu
ook geen bloemkoolsaus. Pas als
deze harde schil van een verkeerde
zelfbewustheid en eigenwijsheid op
de lange duur zal zijn verwijderd
in onderling vertrouwen en in van
beide kanten groeiend begrip, zal
het werk volle vrucht kunnen afwer
pen.
„De Zonnebloem" tracht een zo
groot mogelijk deel van het program
ma te geven in het eerste jaar, van
September tot Augustus. De vervolg
cursussen zijn avondcursussen. De
M.A. heeft het leerplan voor de avond
cursussen verdeeld over drie jaar met
een langere pauze in de zomer.
Voor de middagcursus geldt het
zelfde systeem als bij de Zonnebloem.
(Vervolg op pag. 136