DRANG TOT SCHEPPEN OF NAROOTSEN Bron van levensvreugde en voldoening J34 IP R is een drang in de natuur der 'j mensen, om vele dingen, in het stoffelijke zowel als in het geeste lijke, te scheppen of na te bootsen. Die drang openbaart zich reeds op jonge leeftijd. Kijk eens naar het kind. Nauwelijks kan het een potlood in zijn knuistje gekneld houden, of het wil tekenen. Naarmate het kind zich, lichamelijk en geestelijk, verder ont wikkelt, wordt de scheppingsdrang groter en gaat die, naar de aard van de natuurlijke aanleg of door in vloeden van de omgeving, in ver schillende richtingen. Het ene kind geeft de voorkeur aan bouwen, om dat het bouw- of blokkendozen vraagt, of krijgt. Een ander kind gaat meer voelen voor techniek. Het kreeg mec canodozen, of wilde die graag hebben. Sommigen blijken te willen boet seren. Zij hebben in het zand fi guurtjes in vormpjes gemaakt of op de school voor voorbereidend on derwijs met boetseerklei gewerkt en dat deed bij hen de lust ontstaan tot het vorm geven aan kneedbaar ma teriaal. En dan zijn er velen, die zich houden aan hun eerste liefde, het potlood, dat langzamerhand wordt vervangen door penseel en water verf. Bij al dat werk ontdekt men weldra bepaalde karaktereigenschappen bij het kind. Want terwijl het ene kind zich strikt houdt aan de voorbeelden, omdat het de durf, de fantasie, de energie mist om zelf te scheppen het bootst alleen maar na laat het andere kind, als het eenmaal een bepaalde, zij het primitieve tech niek onder de knie heeft, zijn fan tasie de vrije loop. Hetschept! Dan komt er een periode, waarin door allerlei omstandigheden, de drang tot scheppen of nabootsen wordt verdrongen. Die omstandig heden kunnen zijn van huiselijke aard. Het kind mag geen rommel ma ken. Er kunnen maatschappelijke om standigheden zijn. Er is geen geld om het kind te geven wat het ver langt om te kunnen voldoen aan zijn drang tot scheppen of nabootsen. Er komen andere hobbies. Het kind wil huiten spelen, sport beoefenen, post zegels verzamelen; het moet huis werk maken. Er blijft geen tijd meer over voor andere dingen. De drang tot scheppen en nabootsen sluimert in. Soms voorgoed, ook, omdat elke aanleg om die te ontwikkelen, ont breekt. Maar bij hen, die wel enige aanleg hebben, komt de drang tot scheppen of nabootsen later weer boven. Zij hebben soms maar een klein stootje nodig, om, als zij er tijd en geld voor kunnen vinden, weer te gaan tekenen, schilderen, boetseren, timmeren, zagen, metaal te gaan bewerken. Er zijn echter ook jongelui bij wie het verlangen tot scheppen of na bootsen niet is te bedwingen. Zij getroosten zich vaak de grootste op offeringen, riskeren van alles en nog wat, om maar te gehoorzamen aan die heimelijke, innerlijke drang en zij zijn het vooral, die in later jaren elk vrij ogenblik benutten om zich op dit gebied uit te leven. Zij komen vaak tot verrassende resultaten, sleu ren hun omgeving mee in hun enthou siasme en sporen vaak anderen aan ook eens de handen uit de mouw te steken en hun vrije tijd niet alleen te verdoen met alleen maar lezen, allerlei spelen, sport, tuinieren, leren, studeren, feesten en vergaderen. In allerlei vormen tonen zij de resultaten van hun vrije tijd-beste- ding en dan gebeurt het vaak, dat de man, die de gehele dag in een fabriek werkt, 's avonds tekent, schildert en dat de kantoorbediende de voorkeur geeft aan het bewerken van hout en metaal. De één laat zien, wat hij heeft bereikt met potlood en penseel. Hij weet het. Een groot kunstenaar is en wordt hij niet, maar. hij heeft iets geschapen of nagebootst, tot zijn eigen voldoening, iets, waarvan anderen zeggen: Goed gedaan zeg! Een ander is maanden lang bezig geweest met het bouwen van een scheepsmodel, van een hijskraan, een maquette en vol trots zal hij erop wijzen, dat alles op schaal is. Er zijn er, die hele spoor wegemplacementen maken, die kin derspeelgoed fabriceren, huishoude lijke voorwerpen in elkaar zetten, of, als zij er ruimte voor hebben, plei- zierjachtjes bouwen, waarmee zij 's zomers uit varen kunnen gaan. En al die mensen, die zo, in hun vrije tijd, scheppen of nabootsen, zijn ge lukkig en tevreden, omdat zij iets maken, of dit nu is ontsproten uit eigen fantasie of wel naar een voor beeld is tot stand gekomen. Er zijn er ook, die in alle stilte schrijven, dichten. Zij zijn (schijn baar) de minst gelukkigen, omdat hun werk veelal blijft binnen de beslo tenheid van hun kast of bureaulade, waaruit zij het zo nu en dan eens op diepen om het te lezen of te herlezen of.om het een heel enkel keertje eens voor te lezen in een intieme kring van familieleden en vrienden. Zij missen le plaisir de se voir im- primé en toch geeft hun scheppende arbeid voldoening. Veelal werken degenen, die in hun vrije tijd scheppende of naboot sende arbeid verrichten, zelfstandig. Toch zijn er groepen vaD vrijc-tijd- besteders, die regelmatig samenko men. Dat zijn bijvoorbeeld de tekenaars en schilders, die in verenigingsver hand lessen krijgen van een deskun dige en het geleerde dan verder weer thuis in de praktijk brengen. Dat zijn de jongelui, die maar één hobby hebben, de vliegtuigbouw. Zij maken modellen van zweefvliegtui gen, van vliegtuigen met motoren en hebben zich verenigd in de Lucht vaartclub, om met elkaar te werken en over de resultaten en problemen te praten. Dat zijn de jongelui, die in jeugdclubs allerlei voorwerpen ma ken voor bazars en tombola's ten bate van 'hun eigen jeugdwerk. Zij werken met elkaar op de club en thuis, alleen of met een enkel vriendje. En ligt er, naast de vrije tijd-be- steding, die leidt tot scheppend of nabootsend werk, dat zichtbaar is, ook niet een scheppende kracht in musiceren, zingen? Individueel en in verenigingsverband worden vaak mooie resultaten bereikt. Er is een drang in de natuur der mensen, om vele dingen, in het stof felijke, zowel als in het geestelijke, te scheppen of na te bootsen. Wie aan die drang toegeeft, weet, dat dit een bron is van grote levens vreugde.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamse Gemeenschap (tijdschrift) | 1950 | | pagina 14