Jk EIHDE S^VS-j ■n —F-J r roprt c r* <5 M S. 149 lesuren, maar juist om een intensi vering van de mogelijkheid om tegen wicht te hebben tegen de verregaande eisen van de zuivere verstandelijkheid van de exacte vakken en de eenzijdige geestelijke belasting der klassieken. De botsing heeft reeds plaats ge had en is tot nu toe steeds in het nadeel van het tekenonderwijs uit gevallen. Men heeft hieruit menen te mogen afleiden, dat expressie tekeningen een puberteits-verschijnsel zijn; bewijzen van een gevoeligheid, die meer met de „Sturm und Drang" dan met aanleg te maken hadden. Het bewijs hiertoe is niet geleverd. Wel is het redelijk, dat een leerling die dingen als onnutte ballast over boord zet, die zijn omgeving overbo dige luxe acht, of die hem slechts kunnen handicappen in zijn maat schappelijke carrière. Maar dit pleit eerder tegen de zucht naar sociaal succes dan voor het feit, dat de emotionaliteit louter een leeftijds verschijnsel zou zijn. Het enige is, dat deze persoonlijkheidscultuur in botsing komt met de efficiency. Ouders en leraren staan vanouds aan de zijde van de laatste. Terecht misschien, omdat men anders niet staande blijft. Maar ook voor groepen schilder amateurs zou de moderne methode van expressie-tekenen veel bevredi gender resultaten kunnen opleveren dan bet academisch leren schilderen van stillevens en landschappen, mits zij de juiste leiding krijgen. In Rotterdam heeft men dit in gezien. Daar zijn aan de academie kunstklassen opgericht, welke ten doel hebben twee middagen per week, gedurende drie uur, belangstellenden te oriënteren op de nieuwe wijze van tekenen. Zij krijgen de gelegenheid om onder deskundige leiding zichzelf te uiten op een artistiek verantwoorde wijze en leren tegelijkertijd op de zelfde wijze inzicht verkrijgen in de scheppende achtergronden achter de moderne kunstuitingen. Voor leerlingen van Middelbare Scholen, die in zich verborgen bronnen van artistiek genot hebben ontdekt, wordt hierin compensatie geboden voor de dalende hoeveelheid teken lesuren op school; zonder dat zij direct over het artistendom als levens roeping behoeven te denken. Schiedam zou, naar de mening jrMOOQl) n X van de heer Slot, ook een dergelijke cursus moeten instellen. Zelf werkt hij al gedurende een avond in de week met enkele van zijn leerlingen, maar een groep als S '45 en andere stille werkers zou zeker aan kracht winnen en meer voldoening vinden in hun liefhebberij, als zij leerden volgens de nieuwe methode te werken. Kunstklassen moeten op een zelfde manier gezien worden als muziek scholen. Die leren de muzikaal aan- gelegden zo te musiceren, dat zij hun behoefte aan expressie in hun instru ment kunnen uitleven. Het tekenen zal voor velen zoveel gemakkelijker middel zijn om zich te uiten en om de in hen levende gevoelens, ver langens, fantasieën en gedachten ge stalte te geven. De vorming van deze natuurlijke behoefte en aanleg kan een van die belangrijke factoren zijn, welke tot een herleving van de cul turele werkzaamheid van de gewone man aanleiding kan zijn. Het stimu leren van deze kunstklassen mag, aldus de heer Slot, zonder aarzelen betiteld worden met de naam „actieve cultuur-politiek". (yt

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamse Gemeenschap (tijdschrift) | 1951 | | pagina 9