ALS DE BRONZEN KLOKKEN OVER KETHEL ZINGEN 134 De Jacobuskerk van Kethel (tekeningen van Jac. de Raat) men hierin dan nog alleenstaande figuren, dan wordt deze verticale wer king nog groter. Hierdoor zouden de ramen nog smaller gaan lijken, als de omhoogstrevende lijn zowel aan de voet als halverwege niet sterk door broken werd door de horizontale wer king van het Lam Gods, zoals het gezien wordt in de Openbaring van Johannes. De opdracht dateert van Maart 1950. Mr. P. Sanders was de eerste, die hem een bezoek bracht. De roep van de ramen in de Zuiderkerk door de oorlog vernield ging nog steeds rond. Een enkele schets, niet veel groter dan een twintig vierkante centimeter was de eerste kennisma king. De opdracht tot uitwerking volgde en in Maart van het vorig jaar kon Marius Richters beginnen. Het opzetten van de tekening op de kalker begon. Het raam kreeg kleur en groot te op het papier. Daarna werd in het atelier van Mej. v. Geldermalsen aan de hand van deze tekening het glas van de verschillende scherven gesne den en kon de beschildering met gri saille op de lichtbak beginnen. Het is de zwarte glasverf, die de figuren en de gloed in het glas brengt, omdat in een afwisseling van donkere en lichte partijen met de tussentonen het spel van de licht-ontleding plaats vindt. Het branden gebeurde in hetzelfde atelier en in September kon het raam geplaatst worden. De ramen, die nu aan de beurt ko- mea, zijn die met Mattheus en Marcus, Maria en Martha te linker zijde ervan en Lucas en Johannes, Ruth en Rachel ter rechterzijde. Ook hierin is de ver ticale lijn doorbroken door horizon taal-werkende afbeeldingen van de vier symhool-dieren der Evangelisten. Later volgen dan uiterst links Mozes en Elia en rechts Jeremia en Jesaja, afgesloten resp. door afbeeldingen van de plagen van Egypte en beelden uit de profetieën. Wij mogen hopen, dat het Marius Richters gegeven zal zijn dit werk geheel tot een einde te brengen, zodat Schiedam een brok bijzondere reli gieuze kunst rijk zal zijn, dat niet alleen de kenmerken draagt van een voldragen vakmanschap, maar ook van een in deze tijd weldadig aandoend harmonisch verweven zijn van Schrif tuurlijk bewustzijn en een in alle op zichten zij het niet extravagant eigentijds kunstenaarschap. Het is hier niet de plaats in te gaan op de betekenis van de Bijbel en zeer I \OOR de ochtendstilte van elke Zondagmorgen klinkt de bronzen stem van de toren der Jacobuskerk, de Ned. Herv. kerk van Kethel, over het wijde polderland. Zijn sonoor geluid galmt als slagen van een gong in een onmetelijke zaal. Het overheerst het gebeier, dat, in zilveren tonen, gedragen door de wind, van verder af gelegen klokketorens komt aanrui- sen over de weiden; het vermengt zich met het gebim-bam van de Ke- thelse R.K. kerk, die wat dieper de polder in staat. Zo langzamerhand komt er een deinend gebeier over het land. De gelovigen worden ter kerke geroepen. speciaal van het Leven van Jezus in het schilderkunstig oeuvre van Rich ters. In ieder geval bewijst hij ermee, dat de Bijbel als bron van inspiratie met de Zeventiende eeuwers als hoog tepunt en de Romantiek als afschrik wekkend voorbeeld nog niet uitgeput is. Mits zij gelezen en verstaan wordt door iemand, die zich de moeite wil Dan ziet men de families tijgen over de landwegen, een langzaam-schrij- dende processie van figuren, de kerk boeken dragend, eerbiedig als reli- quieën. Zij schrijden langs de velden, de slootjes, de vaarten. Boeren van ver af gelegen hoeven rijden met hun families in de sjeesjes, of in auto's, naar de kerk. En in die kerk ruisen de orgel tonen, klinkt het gezang, worden de gebeden opgezonden, luistert men naar het Woord Gods, dat zegt: ,,dat God de zevende dag heeft gezegend en die geheiligd, omdat Hij op dezelve ge rust heeft van al Zijn werk, hetwelk God geschapen had om te volmaken". geven tot diepten door te dringen, waarin het niet altijd een persoonlijk genoegen is om te leren luisteren wat gezegd en gevraagd wordt. Dit zijn toeschouwers en uw ver slaggever te hebben duidelijk gemaakt in raam en in gesprek was een kost bare ervaring op een dag, die meestal andere presentjes aan de hand doet.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamse Gemeenschap (tijdschrift) | 1951 | | pagina 14