lij* jaar S.F.L. DOOIE DE KINDEIEEN TOT DE GEZINNEN 39 over de landsgrenzen zijn voelhorens uitsteken en reizen uitstippelen. Nu het reizen zo gemakkelijk ge maakt wordt en grote afstanden in een wip overbrugd worden, hoort men min der dan vroeger erop wijzen, hoe noodzakelijk reizen is om een bredere geestelijke instelling te krijgen. Voor onze voor-ouders was reizen een der middelen om tot een zekere geestelijke portuur te groeien. Het reizen heeft een belangrijk aspect verloren, dat juist door goed V.V.V.-werk weer kan worden terug gewonnen. Vroeger was reizen op de eerste plaats het middel om iets van de wereld te zien. Niet alleen de bestemming was belangrijk, maar ook de tocht, die tussen het vertrekstation en punt van aankomst lag. Die betekenis heeft het reizen steeds meer verloren. Reizen is nu de min of meer vervelende, maar noodzakelijke vorm om ergens te ko men. Men wil naar Parijs en men wil er zo spoedig mogelijk komen. Wat er tussen ligt, is eigenlijk overbodige af- afstand. Wij, moderne mensen, hebben door ons tempo-gejaag vergeten, dat er be koring kan zitten in de ogenblikken, welke liggen tussen start en finish. Het behoort zeker ook tot V.V.V.- werk om de mensen, of het nu de be zoekers aan onze stad zijn, of wij, Schiedammers, die naar buiten trekken, te leren, hoe zij van de reis op zich kunnen genieten. Dat kan, door af wisseling in reismiddel aan te bevelen dat kan ook door een zodanig vervoer te kiezen, dat de reis op zich de grootst mogelijke ontspanning biedt. Ergens is tijdens de openings-toe- spraken het woord cultureel werk ge vallen. Kan men zich mooier cultureel werk denken dan de mens de hulpmid delen te verschaffen om in zijn vrije dagen zijn lichaam te ontspannen en zijn geest een keur van attracties voor te zetten? Reizen begint als levenskunst ver loren te gaan, zoals zovele oude levens kunsten het onderspit hebben moeten delven tegen de rivalen efficiency, tempo en doelgerichtheid. De V.V.V. en Lissone Lindeman zullen zeker in Schiedam goed uitgerust in het strijd perk komen om die oude levenskunst weer verjongd met succes te laten op treden. Tot heil van het geestelijke evenwicht en de rust van de enkeling in deze moderne, vaak psychotisch gerationaliseerde eeuw. IJET S.F.L. bestaat 12£ jaar. Als die letters u niets zeggen, dan zal het nauwelijks van belang zijn, dat wij eraan toevoegenS.F.L. is St. Franciscus Liefdeiverk. En toch betekenen die drie letters voor heel veel gezinnen in Schie dam min of meer het „zijn of het niet zijn". In een van de eerste nummers van dit blad hebben wij een artikel gewijd aan het clubhuiswerk in de St. Joris- doelen. Dat werk vertoont sterke over eenkomst met het S.F.L., maar er zijn toch ook zeer kenmerkende verschillen. Als u de St. Jorisdoelen binnenkomt, zult u er geen padvinders tegen het lijf lopen, tenzij ze verdwaald zijn. Het werk, dat er gedaan wordt volgt de methode van de „instuif". Ieder, die aan komt lopen, is welkom. Hij kan gaan meedoen met de spelen of werk jes, die anderen van zijn leeftijdsgroep bezig houden. Bij het S.F.L. zijn de verkenners en de gidsen, de jagers en de welpen thuis. Zij hebben er hun bijeenkomsten en hun lokalen. Naast deze groepen zijn er, die de jongens en meisjes vrijer laten. De een houdt van figuurzagen, de ander van toneelspelen; sommigen vormen een zangklasje en de groten volgen een vormingscursus, die in de plaats is gekomen van het Mater Ama- bilisschoolwerk, dat op zijn beurt prototype was voor de Zonnebloem activiteit. Wat is dan de reden, dat men het S.F.L.-werk toch rekent als te behoren onder de zorg voor de ongeorganiseerde jeugd? Verkennerij is toch organisatie, een horde is toch een georganiseerde vorm van jeugdbeweging. Inderdaad, zo is het ook. En toch.... Het S.F.L.-werk is oorspronkelijk in Amsterdam begonnen vóór de eeuw wisseling als zorg onder de jeugd van Bohemer zwervers. Het bleek, dat be halve deze kinderen, die door geen ouderlijk gezag aan morele of maat schappelijke normen gebonden waren, ook andere jeugdgroepen leiding ont beerden. Die leiding werd door de ouders niet gegeven en het was niet voldoende die ouders er attent op te maken, dat zij hun plichten t.a.v. de kinderen verwaarloosden. Tal van deze gezinnen waren immers door een reeks van oorzaken ontwricht, en het enige middel om de kinderen te grijpen lag in de mogelijkheid om via de kinderen die gezinnen ten goede te beïnvloeden. De crisis van de meeste van deze ge- Prenten", die figuurzagen! Zo stil als ze hier zitten te tverken zijn ze meestal niet.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamse Gemeenschap (tijdschrift) | 1952 | | pagina 7