164 keer ontmoet zij een oude dame, die haar interesse opwekt. Zij fantaseert om die oude, vermoeide trekken hoe deze vrouw vroeger geweest kan zijn, als kind, als verloofde, als bruid en later als moeder.Als Ria Jause zich bukt over haar steen dan komen al die beelden voor haar geest, dan probeert zij er vorm aan te geven en zo ontstond die merkwaardige litho, die zij „stoel der herinnering" noemt. Of opeens krijgt zij een aardige ehinese pop in haar vingers, ze speelt er wat mee, ze kijkt er wat naar... ze ontdekt er de schoonheid van. Zo is het leven voor Ria Janse vol van gedachten en dingen die ieder van ons achteloos laat voorbijgaan omdat wij het zo druk hebben met honderd dagelijkse beslommeringen, maar die zij vasthoudt, uitpuurt, tenslotte neer zet in de steen. Ik weet niet, lieve lezer, of U wel eens nagedacht hebt over wat „men" over het algemeen onder „Kunst" verstaat. Mensen met geleerde gezich ten hebben boeken vol geschreven over expressionisme, naturalisme, ku bisme, abstract, stof-uitdrukking, pen seelvoering, coloriet, vlakverdeling en welke verschrikkelijk moeilijke woor den zij verder over ons hebben uitge stort. Hoe meer de eenvoudige leek zich in die boeken verdiept, hoe ver der hij afraakt van het dóódsimpele geheim dat ik U nu verklappen ga: Rekijk de litho's van Ria Janse. Rekijk ze goed, bekijk ze nog eens. VOOR U verder leest moet U mij eerst beloven dat U nooit tegen Ria Janse zeggen zult dat zij een kunstenaresse is. Zij zou dat heel on- pleizierig vinden, heel aanstellerig, heel dwaas. Zij wil niets anders zijn dan een meisje, dat thuis in de huishouding helpt, dat de afwas doet en de strijk. ,dat bezoekers rondleidt in het Boy mans museum en dat tussen dit alles door toch eigenlijk met haar gedach ten voortdurend bezig is met nieuwe onderwerpen oin in litho uit te druk ken. De ene k<^er stelt zij zich voor hoe het geweest moet zijn na de geboorte van Christus in de stal te Bethlehem. Zij kan zich dat enigszins voorstellen omdat zij haar vorige vacantie heeft gebruikt om een voettocht te maken door het Palestijnse land. Uit die voor stelling groeide de Kerstgroep die U hierbij afgebeeld vindt. Een andere

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamse Gemeenschap (tijdschrift) | 1952 | | pagina 16