r 172 LITERATI! II R Jhr. Dr. J. S. IVitsen Elias Koorbanken en kansels. Dl. 1 Schoonheid v/o land Dr. J. D. Bierens de Haan Houtsnijwerk in Nederl. tijdens Gothiek en Renaiss. 's-Hage 1921. Drs. A. v. d. Poest Clement Uit Schiedam's Verleden. Bijdragen in het Parool/De Schiedammer 1949/50. J. Verheul Dzn. Arch. BNA De architect Jan Giudici Rotterdam 1938. De Apostel Lucas De Goede Herder trappen leiden naar de kuip, op welks borstwering de Wonderbare Visvangst is uitgesneden. Let u eens op de twee jonge mannen rechts, die met grote inspanning het net op bet strand slepen. En op het vrijstaande monniks beeldje links! In de voet van de preekstoel heeft de kunstenaar zich aan het levensgrote beeld gewaagd. In klassieke eenvoud is hier de Doop van Christus door Johannes weergegeven. Alle pathos is verdwenen. Er is slechts klare uitbeelding van een zuivere overgave bij Christus en van ootmoedig handelen bij Johannes. Beide figuren zijn zeer zorgvuldig bewerkt en vormen een geheel dat van grote evenwichtig heid getuigt. De laat-barokke zwier is verlaten voor een academisch teruggrijpen op de statigheid van de Italiaanse renaissance. De beeldhouwer heeft bij de ver vaardiging van de groep ongetwijfeld gewerkt naar een schilderij van de Doop van Christus door Andrea del Verrocchio (1435-1488) in het Uffizi te Florence (vooral de overeenkomst van de plantengroei is opvallend), en een fresco met hetzelfde onderwerp door Andrea del Sarto (1486-1531) in de hof van het klooster dello Scalzite Florence (figuren!). Op het klankbord schalmeit het barokke leven weer in de twee engelen, die het zonoverstraalde hemelgewelf torsen, waaruit de Heilige Geest afdaalt en kind-engeltjes luidruchtig opduiken met de symbolen van geloof, hoop en liefde. Schiedam is arm aan monumenten van cultuur-histo rische waarde, zegt men. Soms echter ontdek je iets. waarvan je bij jezelf zegt: Kijk, dat had ik in Schiedam niet verwacht! 't Mooiste is daarbij, dat sommige Schiedamse monu menten echt leven, omdat ze 'in functie' zijn. Overigens 'tis maar een.... kijkl MAARTEN VERKADE kansels in de Sinte Goedele te Brussel en in de Lieve- vrouwe-kathedraal te Antwerpen. Vol pathos en zwierige weelde. Meer dan een halve eeuw later, in 1778, vervaar digde de Antwerpse beeldhouwer, Francois van Ursel, een preekstoel voor de door zijn vriend, Giovanni Giudici, gebouwde Rosaliakerk te Rotterdam. Die preekstoel was duidelijk beïnvloed door de werken van Verbruggen. (De Rosaliakerk werd op 14 Mei 1940 vernietigd). Gezien Giudici's relaties met Schiedam en de stijl van de preekstoel in de Havenkerk, is er grond voor de ver onderstelling, dat deze zo niet van de hand van Van Ursel, dan toch uit diens onmiddellijke omgeving stamt. Deze veronderstelling wint nog aan belangrijkheid, wanneer we de traplantaarnhouder in de hall van het door Giudici gebouwde Kantongerecht bezien en hier een grote ver wantschap met de plantversiering in de voet van de Haven- kerk-preekstoel ontdekken. Twee prachtig met medaillons en loofranken versierde

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamse Gemeenschap (tijdschrift) | 1952 | | pagina 24