ons Iicvrijilinysvnonumcn t
79
Onder de handen van de Utrechtse beeld
houwerjan van Luijn groeit langzaam aan de
vrouwefiguur, die bestemd is het definitieve
bevrijdingsmonument te worden van Schie
dam. De 37-jarige kunstenaar, die al meer
monumenten van deze aard op zijn naam heeft
staan, is nu ongeveer vier maanden met het
beeld bezig. Hij boetseert het in klei, een
werkwijze waaraan hij de voorkeur geeft, om
dat de spontaneïteit in deze materie het gaafst
tot uiting komt en bovendien behouden blijft,
wanneer de figuur eenmaal in brons is gegoten.
Jan van Luijn beschikt in een der oude
buurten van Utrecht over een ruim en hoog
atelier. Toen ik het op een zomerse Junidag
bezocht, viel er een gezeefd licht naar binnen,
dat de vormen van de vrouwefiguur sprekend
accentueerde en de plastische kwaliteiten sterk
in het oog deed springen. Maar datzelfde licht
verleende er ook sfeer aan en deze is mij in
het bijzonder bijgebleven. Treffend was de
wijding, die van deze hoog opgerichte vrouwe
figuur uitging, treffend was ook de karakter
volle voornaamheid, de noblesse, die zozeer
in overeenstemming is met de symboliek van
de bevrijding.
„Het is nog lang niet af," wees Van Luijn
mij terecht. „Ik heb er niets op tegen, dat je
er naar kijkt, maar er moet nog veel aan ge
beuren. Misschien is het toch beter, dat je
vergeet wat je hebt gezien."
Zulke woorden zijn alleszins begrijpelijk en
verklaarbaar. Een kunstenaar brengt zijn
schepping nooit eerder in de openbaarheid of
hij moet volkomen overtuigd achter het resul
taat staan. Toch heb ik dit nog niet voltooide
beeld niet kunnen vergeten. Er zat iets in van
een dwingende kracht en het was meer dan
alleen maar dode materie.
Maar ook de plastische vormgeving vond ik
aantrekkelijk. Van Luijn heeft deze groot en
strak gehouden, zonder dat dit gepaard is ge
gaan met een verlies aan soepelheid. Een
vondst is de houding van de figuur, waarin
op gevoelige wijze het tegemoettreden van de
vrijheid wordt gesymboliseerd. Het opgerichte
hoofd versterkt deze neiginghet gezicht drukt
daarbij een bepaalde verwachting uit.
Van Luijn heeft gestudeerd aan de Rijks
academie voor Beeldende Kunsten te Amster
dam. Hij was daar leerling van J. Bronner.
Er zit meer kunstenaarsbloed in zijn familie.
Zijn broer, Dirk van Luijn, is een bekend
graficus. Jan had oorspronkelijk meubelmaker
willen worden, tot men op zeker ogenblik
ontdekte, dat hij een uitgesproken talent voor
de beeldhouwkunst had. Op aandringen van
Dirk is hij toen beeldhouwer geworden.
Zijn schepping, het bevrijdingsmonument
van Schiedam, dat tezamen met het voetstuk
5| meter hoog zal worden, wordt vermoedelijk
op 5 Mei 1955 onthuld.
L. W. SCHMIDT.