Gebr. Henderickx geven St. Liduïna gestalte in glas, lood en kleuren FE3=r In de maand April vieren de Katho lieken van Schiedam het feest van Sinte Liduïna. Negen dagen lang bereidt men zich voor op de viering van dit feest. In het bijzonder bemediteren zij dan haar wondere leven. Uiterlijk lijkt dat zo eentonig zevenendertig jaren ziek zijn in afhankelijkheid en pijn. Maar dit intense lijden brak haar niet, het deed haar zingen een zo meeslepend liefdes lied, dat het altijd opnieuw ontroert. De glimlachende Liduïna dragen wij voor ons uit, zij heft haar bloeiende rozelaar, triomfteken van haar volledig toegewijd leven. In donkere oorlogsdagen werd de belofte gedaan haar heiligdom waardig te versieren. Het gebouw werd hersteld en een prachtige reliquieënschrijn werd gebeeldhoutvd. Nu wordt de kroon op het tverk gezet, een stralende kroon van fonkelende apsisramen. Iets van die glimlach en dat lied van en over Liduïna gaan André en Frits Henderickx daarin vastleggen. De ramen zullen straks het resultaat zijn van vakkennis en technische be kwaamheid, naast een enthousiaste speelvaardigheid. Speelvaardigheid ja, want glazenieren is een heerlijk spel, een spel met een allerkostelijkst mate riaal, een tovertuin van kleurig glas, waarin de donkere loodstrip de ogen de weg wijst en met het voortdurend wisselende licht als boeiend mede speler. Naar de kleine ontwerptekening wordt een carton gemaakt op ware grootte, dan worden de mallen ge knipt, rekening houdend met de breedte van de loodstrip. Is het glas op maat gesneden, dan wordt er op de lichtbak in contourverf en grisaille de tekening aangebracht, die daarna in de oven één geheel wordt met het stuk glas. Dat staat er eenvoudig, tekenen, snijden, branden, maar het vereist veel ervaring en een natuurlijke aanleg, een zuiver aanvoelen van wat ieder stuk kan verdragen aan toon en tem peratuur. Het spel van glazenieren is echter ook aan andere regels gebonden. De ideale ramen zijn interessante, licht- doorlatende voortzettingen van de wand, het zijn géén schilderijen. Van daar dat de ware glazenier de eigen aardigheden en de structuur van het glas voor ogen houdt. De tekening heeft het glas te volgen en niet anders om. Wij kunnen dit het beste vergelijken aan de hand van de geplaatste foto's. Naast een ontwerp van André Henderickx zien we twee uitgevoerde ramen, één uit de 19e eeuw en één van Frits Henderickx, juist voltooid voor zijn Brabantse opdrachtgever. Dit tweede raam werd gefotografeerd voor dat het lood werd aangebracht, van daar dat de donkere lijn hier licht is uitgespaard. Oud eu modern Technisch zijn beide ramen even knap, maar wat een opvallend verschil in opvatting! De 19e-eeuwse glazenier

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamse Gemeenschap (tijdschrift) | 1955 | | pagina 12