oef te voorzien JJ vtische expressie onontbeerlijk damse afdeling van de expositie ten zich", -waren de volgende e grote paedagoge Prof. Stellwag tnning door aesthetische expressie j ons onderwijs niet ontberen ijler vormt, waarop de harmoni- ing van het gevoelsleven steunt, het gevoel als bron voor intuïtie genoeg plaats inruimen in het iding. Temeer, omdat door eenzij- illectuele vorming sinds generaties i geen gelegenheid heeft gehad tot nkkéling. Dit gevoel behoort noch worden, noch ongecontroleerd te menselijk niveau moet het om ilijk te zijn, de scholing van de n. Dat wil niet zeggen een ver smatige scholing, die tot zg. be naar een, die het vrije uitstromen techter in gebonden vorm. Dit 'ijk door het gevoel zich te laten materie, waaraan het op zijn eft. Dit uitdrukken is een oefenen et 'ijden tegelijkertijd. Hiervoor ss hetische expressie: in muziek, l i n dans". Linoleumsnede van 13-jarig meis je. Onbevangen heid en geestige waarneming spre ken uit dit koste lijke werkstukje. •schouwing over de gewenstheid van de oprichting van een voor aesthetische expressie is van de hand van mej. Jeanne Af.O. Tekenen en werkzaam aan de schilder- en tekenklassen Rotterdam. De geplaatste foto's zijn in die klassen gemaakt uit het orgaan van de Rotterdamse Raad van Lichamelijke Opvoeding. hebben in de waarde van de kinder tekening is van het allergrootste be lang. Enerzijds bestaat er nl. de tendens de kindertekening te zien als zelf standige aesthetische prestatie en te gaan vergelijken met het moderne kunstwerk, een vergelijking, die on getwijfeld zeer belangwekkend en studieus kan zijn, maar het kind als zodanig (scheppend vanuit het onbe wuste) te weinig recht laat wedervaren. Anderzijds bestaat de neiging tot analyse en betweterigheid aangaande de psychologische achtergronden. De kindertekening echter behoort vóór alles een schakel te zijn in de trits: kind-tekening-opvoeder, zodat de lei ding in handen dient te zijn van men sen met grote kennis en liefde voor het kind en met een grote dispositie om hetgeen des kinds is te begrijpen en zich te laten ontwikkelen. Dit neemt echter niet weg, dat het kind soms vol trots zijn producten mee naar huis kan nemen en aan de familieleden toont, zodat het het werk ook als een soort zelfbevestiging ervaart, hetgeen van betekenis is voor zijn staan in de hem omringende wereld. De meest practische zijde van der gelijke werkgroepen, welke o.m. op gericht zijn in Den Haag en Amster dam, en gesteund worden door subsidie van de gemeenten ligt in het ontwik kelen van de aesthetische expressie mogelijkheid van het kind, dat tot de richting van tekenen, schilderen of boetseren zich aangetrokken voelt en in het verhogen van de levensvreugde door eigen scheppende arbeid. Dat deze werkwijze het aesthetisch niveau van de milieu's, waaruit de kinderen voortkomen, kan verhogen door mid del van het contact met de ouders, waardoor deze de juiste betekenis van de nieuwe inzichten kunnen gaan be seffen, behoeft geen betoog. Inzichten, die tenslotte in de beeldende uiting, slechts een facet van de totaliteit van expressiemogelijkheden (dans, muziek, toneel, declamatie, eurhythmie, impro visatie) van het kind zijn en van de grootste betekenis geacht moeten worden. Juist in een industrie- en fabrieksstad, die Schiedam is, kan er niet genoeg de nadruk gelegd ivorden op de waarde, welke gelegen is in de aesthetisch ver antwoorde vrijetijdsbesteding. Hierin (Vervolg op pag. 81) Werkzaamheden op de zg. „hunslklassen" op de Ttotlerdamse Academie, waar hinderen van uiteen lopende leeftijd kunnen komen schilderen, tekenen en boetseren.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamse Gemeenschap (tijdschrift) | 1955 | | pagina 7