COR STANDAART
verricht wonderen
van klank
100
Wanneer u 's avonds door de boeht van
de Lange Haven komt, zo in de directe om
geving van de pittoreske Appelmarktbrug,
dan kan het soms gebeuren dat uw oren
gestreeld worden door bijzonder melodieuze
orgelklanken.
U kijkt misschien naar de statige voorgevel
van de Katholieke Kerk, maar de deuren
zijn dicht en bovendien. op het kerkorgel
zou toch ook niemand moderne Amerikaanse
muziek spelen!
Zit er dan soms iemand te improviseren
op een harmonium? Onmogelijk, geen har
monium ter wereld heeft zo'n rijk volume,
zo'n prachtige klank-schakering, zo'n diepe
volle bas-ondergrond.
En dan blijft er slechts écn oplossing over:
dit moet Cor Standaart zijn aan diens
unieke Hammond-orgel.recht tegenover
de reeds genoemde kerk!
Cor Standaart, geboren en getogen
Schiedammer, is een van Neerlands spaar
zame orgelbouwers en hij mag tevens ge
rekend worden tot de beste vaderlandse
solisten op dit instrument. Dat weet elke
stadgenoot, die het afgelopen jaar een
„filmpje ging pikken" in het Passage
theater, waar Standaart zijn roemruchte
leermeester Joop Walvis verving tijdens
diens verblijf in België.
Zo weet ook iedereen, dat het Passage
orgel een Standaart-orgel is. Het werd in
Dit „gewone orgel is honderd procent een product van Standaarts vakmanschap. Het heeft een
prachtige toon en vele klavhmogelijkheden. Dat hunt u constateren in De Karseboom aan de Broers-
vest, waar de jonge organist Gerard Bressers er elke avond vele melodieën uil laat opklinken. U ziet
hem hier achter de klavieren en pedalen.
het begin van de dertiger jaren gebouwd
door Cor's vader, die in 1904 de leiding
kreeg van een reeds lang bestaande en
bloeiende orgelbouwersfirma en nog altijd
geldt het als een der modernste bioscoop
orgels in den lande.
Het bouwen van dit soort concert-orgels
vormde lange tijd de voornaamste bezig
heid van de firma Standaart, omdat elke
stomme film noodzakelijkerwijze muzikaal
ondersteund moest worden. De komst van
de sprekende film maakte het bioscoop
orgel automatisch tot een „luxe", maar
Standaart Sr. en zijn zoon Cor bleven druk
bezig met het bouwen van pijp-orgels voor
kerken en aula's, met restauratie van oude
instrumenten en met regelmatig onderhoud
en stemmen overal in het land.
In 1949 trok Standaart Sr. zich terug
en zoon Cor nam de leiding op zich van
Neerlands enige concert-orgelbouw-indus-
trie. Naast zijn enorm vakmanschap en
technische kennis ontwikkelden zijn muzi
kale gaven zich zodanig, dat hij thans ook
als bespeler van zijn eigen instrumenten
terecht faam heeft verworven. Loopt u
's avonds maar eens door de bocht van de
Lange Haven en u zult begrijpen waarom!
„Griezelig karwei"
Is het bouwen van orgels al een zeldzaam
iets, nog zeldzamer is het Hammond-orgel,
dat bij Cor Standaart zo'n voorname plaats
in de woonruimte inneemt.
De naam impliceert reeds, dat dit instru
ment niet uit de eigen werkplaats is voort
gekomen: Hammond is een Amerikaanse
firma, die orgels bouwt volgens de modern
ste electronische principes en met een geheel
eigen klank-kleur.
Toen Cor het kocht, klonk het net zo