fe kcilgi{n\H£i$tie/z RVATOR 239 jn schouder meelezen Wanneer ik, beste Willem, dit beleid geheel zou kunnen doorzetten en dat ik het naar beste vermogen zal pro beren, daaraan hoef je niet te twijfelen dan zou het museum toch iets verheffen, toch iets bevorderen en toch iets overwinnen. Het zou de betekenis van het woord „museum" verheffen van „doods, akelig, stoffig, somber en muf" tot „prettig, interessant, hartelijk en levendig". Het zou het bezoek van de mensen, die men gewoonlijk „eenvoudig" noemt en die ik naar eer en waarheid nooit „eenvoudig" heb kuimen vinden, bevorderen. Het zou het bijgeloof, dat een museum alleen tot ingewijden kan spreken, overwinnen. Mijn voorgangers hebben het Schiedams Museum uit het niets te voorschijn gebracht en het vèr op weg geholpen. Ik zal op mijn wijze hun arbeid voortzetten. Ik heb daarbij evenveel geduld als hoop. Steeds meer mensen weten de weg al naar het museum; ik heb het geduld om nog meer mensen te verwachten en de hoop tevens, dat zij zullen komen. Je weet, dat het museum tegenwoordig de gehele dag, van tien tot vijf uur zonder onderbreking, open is. Help mij de slogan te verbreiden: KOM EENS IN LUNCHTIJD NAAR HET MUSEUM. Als de restauratie straks door zou kunnen gaan hebben we er een foyer bij ook, voor het kopje koffie en de boterham. We gaan in de hal elke maand een schilderij of beeldhouwwerk exposeren onder de titel: „Het schilderij van de maand" of „Het beeld van de maand". We putten daarvoor uit eigen collectie, modern en oud dooreen. Bij ieder kunstwerk, dat daar op de ere plaats mag hangen of staan, komt een uitvoerige documen tatie: wie de kunstenaar was, wanneer hij leefde, iets over zijn stijl, zijn onderwerp en zo meer. Op die manier, hoop ik, komt er iets van een persoonlijke ontmoeting met de kunstwerken afzonderlijk. En mag ik dan direct even wijzen op de unieke expositie „Hiroshima 1945", die nu „draait" en de zeer interessante visie geeft van twee Japanse kunstenaars op het ver schrikkelijke atoom-gebeuren. Ook zou ik alvast je aandacht willen vragen voor de volgende tentoonstelling: „Divergences" oftewel „Sprei ding", een actueel overzicht van de jongere Parijse kunst in schilderijen en beelden. Daan Schwagermann, die geloof ik voor tien conservators tegelijk gewerkt heeft, legde hiervoor indertijd de contacten. Het Stedelijk Museum te Amsterdam en wij doen dit samen; ik hoef je dus verder niet te zeggen, dat het de moeite waard is, eens aan te komen. En tussen twee haakjes: dat bord met al die verbodens erop heb ik al laten verdwijnen. Maar waag het daarom niet te roken, de voorwerpen aan te raken en/of mee te nemen. In sommige opzichten ben ik waarlijk onver biddelijk. Je PIERRE JANSSEN Een van de vele prachtige schetsen van Hiroshima 1945

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamse Gemeenschap (tijdschrift) | 1957 | | pagina 15