s^ieojd
w- Wmftuiii.
nSs£T\':'i
36
(VOOR DE PERIODE VAN 15 APRIL TOT 15 MEI)
Het Ballet der Lage Landen met de vol
ledige Coppelia voor de Katholieke Kring.
Dit is het eerste avondvullende ballet, dat
in ons land sedert lange tijd weer werd
gegeven. De eerste en tweede acte, echte
repertoire-stukken, waren al eerder ver
tolkt; de derde, een divertissement, had
men te lang niet gezien. De Franse com
ponist Léon Delibes schreef dit ballet vlak voor zijn 85ste
verjaardag in 1870; het ging in première in de Parijse Opera
en bleef tot op heden de danswereld inspireren. De overge
leverde choreografie stamt van de Parijzenaar Arthur Saint-
Léon, werd overgenomen en verbeterd door de Petersburger
Leo Ivanov, en opnieuw gezet door Jack Carter. De hande
ling is een en al pantomime, rijk met humordoorspekten met
klassieke en folkloristische Oosteuropese dansen (mazurka
en czardas) gestoffeerd. De intrige vertelt hoe men de goed
gelovige poppendokter Coppelia bedot door een van zijn
poppen („la fille aux yeux d'émail) tot leven te „wekken".
Het uitvoerend gezelschap, het Ballet der Lage Landen,
dat men te onzent helaas te weinig ziet, trad onder de hui
dige leidster Mascha ter Weeme als Amsterdamse Ballet
combinatie in 1947 voor het eerst in het openbaar op. Het
heeft zich in die jaren vooral door zijn kern van dans-per-
soonlijkheden uitstekend tegen de zwaar gesubsidieerde
concurrentie van opera-ballet en Nederlands Ballet kunnen
handhaven. (Passage-theater, 25 april).
Schilderij van de maand: een bijzonder
mooi schilderijtje van de thans ievende
Nederlandse kunstenaar Jacob Nanninga
(op de ereplaats in de hal).
Michiel de Ruyter: kleine maar interes
sante herdenkingstentoonstelling in de
historische zaal. Prenten van zeeslagen,
portretten, boeken, historische penningen.
Deze tentoonstelling wordt in de komende maand nog
aangevuld.
Start: jaarlijks overzicht van de jongere Nederlandse
schilderkunst, dit keer versterkt met werk van Duitse en
Belgische kunstenaars. Tentoonstelling in beide bovenzalen
van 17 april tot en met 19 mei. Stedelijk Museum.)
Expositie van werken van de Belgische schilder Pol Mara.
Deze exponent van de „modernen", die op 8 december te
Antwerpen werd geboren, is ook bij de Startgroep in het
Stedelijk Museum vertegenwoordigd. (Cultureel Contact
Centrum; tot 25 april).
Het Passagetheater vertoont van 19 april
af achtereenvolgens; „High Society" (een
vrolijke musical met de zangsterren Bing
Crosby en Frank Sinatra en voorts Grace
Kelly); „Artists and models" (een klucht
met de Amerikaanse grappenmakers Jerry
Lewis en Dean Martin;) „Les hommes
en blanc" (een geschiedenis uit de medische
wereld met Raymond Pellégrin en Jeanne Moreau); „Mar
cellino, brood en wijn" (reprise: zoet maar grappig Italiaans
verhaal); en „Don't knock the rock" (de nieuwe dans in
beeld).
De Chr. Film Actie vertoont de eigen film „Het lied van
Kaprun", die zich in de Oostenrijkse Alpen afspeelt (11 en
12 mei).
De Kath. Film Actie brengt als seizoensluiting een reprise
uit de vrije roulatie, de Engelse filmcomedie „Geneviève"
(Hij, zij en de auto) met John Gregson en Dina Sheridan.
Vooraf draait de kleurendocumentaire „La route des
Indes" (13 mei).
Bonte avond voor de VARA-afdeling met
de Eurovisie-zangeres Corrie Brokken,
organist Cor Steijn, de Kilima Hawaiians,
troubadour Thorn Kei ling en de gooche
laar Eddy Schuyer. (Passagetheater, 18
april).
Laatste seizoenconcert van Toonkunst.
Solist bij het Rotterdams Philharmonisch
Orkest is de jonge Nederlandse pianist
Dick Vanderven, die vier jaar geleden
cum laude zijn solistendiploma voor piano
aan het Haags Koninklijk Conservatorium
behaalde. Hij speelt het tweede pianocon-
concert (opus 22 in g-klein) van de Franse
componist Camille Saint Saëns (18351921), een technisch
uiterst moeilijk werkstuk, dat evenwel Saint Saëns' beroemd
ste pianoconcert is geworden. (Passagetheater, 9 mei).
Museumconcert: op 15 Mei laatste concert van het
seizoen met o.a. Jaap Stottijn, hóbo.
Het Nieuw Nederlands Toneelgezelschap
met „Julia" voor de Schiedamse Kunst
kring.
„Adorable Julia" is een bewerking door de
Fransman Marc Gilbert Sauvajon van So
merset Maughams roman „Theatre" en
werd dank zij Sauvajons dramatisch in
zicht en de onmiskenbare geschiktheid van
Maughams verhalen voor dramatische bewerking, een boei
end stuk vol geestige dialoog, hoewel in de beide laatste
taferelen de situaties ten behoeve van de afwikkeling zich
ietwat te sterk opeenhopen. Het stuk speelt in de toneel
wereld, waar Somerset Maugham een boeiend stramien
vond in de nauwe verweving van schijn en werkelijkheid,
van spel en leven, in het leven van twee tonelisten, die hun
eigen ik en hun toneelhuid ook zelf soms niet meer weten te
scheiden, maar daardoor des te nauwer samenbehoren.
Rie Gilhuys treedt er na jaren („Sabrina") weer mee in het
publiek; John Gobau is haar tegenspeler. Alles onder regie
van Frits van Dijk. (Passagetheater, 2 mei).
Heeft U gedacht aan het abonnementsgeld
van de nieuwe jaargang?
Ons gironummer is 549934. Ook kunt U
storten op onze bankrekening bij R. Mees
Zoonen of Ned. Middenstandsbank en van
zelfsprekend op ons bureau aan de Plantage.