It-urele
36
VOOR DE PERIODE VAN 7 APRIL TOT 7 MEI
InhetStedel ij kMuseum tot 20 apri I
schilderijen en tekeningen van de al oudere
Nederlandse schilder Gerrit Benner, een man
die jaren lang onbekend bleef en pas de
laatste tijd de aandacht begint te trekken
die hij ongetwijfeld verdient.
De Chr. Film Actie brengt op 11 en
12 april in Irene een vertoning van de Cefa-
film ,,Dr. Solm", een verhaal over strijd
tussen eerzucht, opoffering en plichtsbetrach
ting uit de medische wereld. De hoofdrol
heeft de Duitse acteur Hans Söhnker.
De Ka th Film Actie vertoont op 21 april in het Mono-
poletheater Walter Langs Cinemascopefilm „The king and I",
een filmische bewerking van het romantische operetteverhaal
uit Margaret Landons roman „Anna en de koning van Siam".
Lang was ook de regisseur van „Claudia" en „Telefoon voor u".
Het Instituut voor Arbeiders Ontwikkeling houdt op
22 april een filmavond in het Volksgebouw, waar de heer
A. A. Gols kleurenfilms vertoont over „Engeland, het land van
traditie".
De Kethelse Film Commissie brengt op 26 april
in de zaal aan het Kerkplein een vertoning van Romy Schneiders
„Sissi, de jonge Keizerin".
Het Passagetheater vertoont in de komende weken:
Heinz Rühmann als „Het zondagskind", Antonella Lualdi in
„Het kind van een ander", Romy Schneider in „Sissi, keizerin
en moeder", Martine Carol en Van Johnson in „De tijger valt
aan", „Méfiez-vous, fillettes" met Antonella Lualdi, en „Een
echte Parisienne" met Brigitte Bardot.
Het Monopoletheater draait achtereenvolgens:
„Brink of hell" met William Holden, „Haar eerste liefde" met
Romy Schneider; „De woesteling" met Stanley Baker, „Ont
voering op Kreta" met Dirk Bogarde; „Klopjacht" met James
Cagney, „The flame and the arrow" met Burt Lancaster;
„De trein van tien over drie" met Van Heflin en Glenn Ford,
„Het monster van Venus"; Doris Day in „The pyama-game",
en „Target zero" met Richard Conte.
De Museumvrienden geven op 14 april een concert
avond te geven door het Radio dubbel kwartet, dirigent Anton
Krelage.
Het derde jeugdconcert vindt plaats op 15 april in
het Passagetheater. De toelichtingen op het programma van
het Rotterdams Philharmonisch Orkest zullen als gebruikelijk
door dirigent Eduard Flipse zelf worden gegeven.
Voorde K a t h Kring brengt de Amster
damse toneelgroep van jongeren, Puck, op
donderdag 10 april in het Passagetheater de
komedie-klucht in drie bedrijven „En toen
kwam dokter Frost" van Hans Weigel.
De regie voert Egbert van Paridon, mede
spelenden zijn Mimi Kok, Guus Verstraete,
Walter Kous, Piet Römer, Marianne van
Waveren, Riek Schagen en Jan Grefe.
De Schiedam se Kunstkring gaat op 17 april in het
Passagetheater kijken naar een opvoering door de Haagse
Comedie (te lang hier niet gezien) van Somerset Maughams
„De cirkel". Deze beroemde Engelse schrijver heeft veel werk
voor het toneel gemaakt, dat heden ten dage als van weinig
waarde ter zijde wordt gelegd. Men grijpt vaker en met meer
succes naar een toneelbewerking door een ander van zijn werk,
zoals nog niet lang geleden de opvoeringen van „Julia" door
het stervende Nieuw Nederlands Toneel Gezelschap. Maar met
„De cirkel" heeft Maugham in 1921 één van zijn beste stukken
afgeleverd, dat weliswaar in de jaren twintig in Engeland voor
cynisch werd uitgekreten, maar voor ons zeker niet onaan
vaardbaar is. De cirkelgang, l'histoire se répète. Het is het
verhaal van een nog niet lang gehuwd en zelfverzekerd jong
parlementslid, wiens temperamentrijke vrouw verliefd wordt
op een jong zakenman. De moeder van het parlementslid is,
dertig jaar eerder, hetzelfde overkomen met een veelbelovend
jong politicus. Op het ogenblik, waarop de jonge vrouw besluit
er met haar zakenman vandoor te gaan, hoort zij en ziet zij
met eigen ogen welk een trieste ruïne er van die grote en mee
slepende liefde is overgebleven. En zij gaat tóch.
De rolbezetting met o.a. Paul Steenbergen, Ida Wasserman
en Gijsbert Tersteeg is voorbeeldig.
BIJ DE VOORPLAAT
Het 1- meicomité geeft op 1 mei in het
Passagetheater een cabaretavond, verzorgd
door Wim lbo. Medewerking verleent het
Excelsior-koor.
Op het Toonkunstconcert van 24
april in het Passagetheater is de pianiste
Annie d'Arco soliste bij het Rotterdams
Philharmonisch Orkest onder Flipse. Uit
gevoerd worden: Rachmaninoffs tweede
pianoconcert; serenade voor strijkorkest van
Dvorak; Respighi's Fontane di Roma en
Les Préludes van Liszt.
Men zal in dit nummer enkele bijdragen
aantreffen, die verdwijnend oud- en
verrijzend nieuw-Schiedam betreffen:
over de a.s. metamorfose van de stads
kern, over de hofjes, en het gedicht
,,Het huis", welk huis evenals menig
hofje en straatje voor doortrekking en
verbreding van wegen het veld moest
ruimen. In het Emmaplantsoen staat
echter nog steeds de ruïne van Mathe-
nesse, en velen vrezen mèt ons: voor
hoelang nog Reeds zijn meermalen
stemmen gehoord die met onvoldoende
begrip voor historische waarden en met
ontoereikende verbeeldingskracht voor
wat mooi zou kunnen zijn het thans
inderdaad onfraaie geheel zouden
willen ruimen. Maar ziet men dan niet
over het hoofd welk een boeiende blik
vanger zo'n historische ruïne, opge
nomen in een fraaiere parkentourage
dan thans en ontdaan van ontsierende
hekken en rommelige achtergrond,
langs de toekomstige van de Broersvest
doorgetrokken invalsweg of voor het
komende nieuwe stadhuis zou kunnen
vormen? In andere streken (Rijnland!)
is men zuiniger op zijn oude burcht-
ruïnes, die veelal nog uit recenter tijden
stammen dan ons huis van Mathenesse,
waarvan de overgebleven woontoren
nog uit 1260 stamt. Met de donjons uit
Wijk bij Duurstede en Hillegersberg
behoort deze tot de oudste in west-
Nederland. In het interieur, nu ontoe
gankelijk en door steen en planten
overdekt, kan men de haardplaats, de
wasplaats en het gemak nog onder
scheiden.
Hopelijk zullen Monumentenzorg en
onze gemeente zich deze relikwie, die
een sluimerende mogelijkheid tot werke
lijke stadsverfraaiing in zich draagt,
zich niet laten ontglippen