76
pVENGOED mag na deze wat sombere inleiding
het perspectief van deze tentoonstelling als be
moedigend worden gekenschetst.
„Man en Paard" zal een grote reeks kunstwerken
bijeen brengen die allemaal als thema het vriende
lijke en onstuimige dier hebben, dat niet alleen de
mens steeds trouw heeft gediend in oorlog en vrede,
maar zelfs in sommige landen en bij sommige vol
keren aangebeden werd als een godheid.
De tentoonstelling opent met een beeld van de
afstamming van het paard op een enorm tableau,
vanuit de verste oudheid, waar het goede dier een
hond was.
En dan kan de bezoeker kiezen, hij kan naar de
schilderijen, naar de prenten en de beelden, naar het
speelgoed, naar de tuigen, naar de wapens, naar
de ruiters, kortom het hele museum zal aan het
paard gewijd zijn.
Het begint al dadelijk heel ver in het verleden met
afbeeldingen en plastieken van het paard uit de ijs
tijd, zeer nauwkeurige kopieën gemaakt in het grote
archeologische museum bij Parijs, waar alle vondsten
van de prehistorie-mens uit de grotten worden be
waard.
Men kan dan paarden zien uit het oude Egypte,
het oude Griekenland, Rome, uit de middeleeuwen
maar ook om nu eens een grote sprong te nemen,
een „paardesprong", het voor zo ver we weten
nog nooit geëxposeerde portret van de Prinsessen
te paard door de hedendaagse schilder Jan Groene-
stein, een schilderij dat voor deze gelegenheid werd
afgestaan door H. M. de Koningin.
|N het heden staan de paardenplastieken van
de Italiaanse beeldhouwer Marino Marini en
gaat men iets terug dan steigert daar één van de
bronzen paardjes van de grote Franse kunstenaar
Degas.
Het enorme portret van een paard dat aan Prins
Maurits werd ten geschenke gegeven zal evengoed
op de tentoonstelling aanwezig zijn als het dromerige
paard dat onze Hollandse schilder Breitner op Mont-
martre te Parijs zag.
Hoe een ridder met z'n complete harnas zijn paard
moest hanteren, kan men leren uit het cavalerieboek
van de laat 16e-eeuwse kunstenaar Jacob de Gheyn
en hoe een Engelse jockey op zijn mager maar pijl
snel ros pleegt te zitten toont ons een keur van En
gelse sportprenten van hoogste kwaliteit, die spe
ciaal voor deze tentoonstelling uit Londen zijn ge
haald.
Maar als we in galop nog even een heel andere
kant uitgaan: Op de tentoonstelling zullen ook paar
den te zien zijn uit India, uit Japan, uit Siam etc. etc.
De Hollandse 17e-eeuwers zijn ruim present, maar
ook middeleeuwers en schilders uit de 20e eeuw.
Men moet het allemaal maar eens komen zien en
inmiddels de nadere berichten afwachten.
Andere evenementen
HET paard heeft voor het zomerfeest de traditio
nele revue geïnspireerd tot de titelHit-parade"
en deze hit zal 11, 12, 13 en 14 augustus over de
planken van het Passage Theater draven.
De repetities zijn al in volle gang.
Een tentoonstelling die ook tijdens het zomerfeest
gehouden wordt is die gewijd aan hobby's van vrijdag
8 t/m zaterdag 16 aug. in de Beurs. Ook daarover
zal men nog wel horen.
Zoals men waarschijnlijk wel weet is de conser
vator onlangs in Joegoslavië geweest voor een cul
turele uitwisseling met dat land. Van deze uitwisseling
profiteert ons zomerfeest, want het Joegoslavisch
danstheater treedt 9 augustus in de Plantage op.
De conservator verzekert ons dat de Joegoslaven
wel wat moeilijkheden hebben met de democratie
maar beslist niet met de dans; het zal een meesle
pende avond worden vol kleur en muziek, vol uit
bundige vreugde.
Op 15 augustus wagen de amateurs zich op het
Plantagepodium en laat ons eerlijk zijndat is meestal
heel grappig omdat het een apart genoegen is te
kunnen zeggen: „Daar heb je nou onze Mien, ja, ja,
die kan er wat van".
Jeugdvoorstellingen
DE jeugd komt ook dit jaar weer ruim aan zijn
trekken in het Passage Theater. Op 11 augustus
wordt er een filmprogramma gegeven met als hoofd
film een Russische kleurenfilm „De lichtboei".
De dag daarna weer iets anders, dan komt het
bekende Haarlemse Kindercircus „Lambertha" een
„echt" circusprogramma opvoeren.
13 augustus voert het Nederlands Jeugdtoneel van
Rob Geraerds het spannende sprookje „De Kalif
en de Goochelaar" op. Wie wel eens kinderen naar
zo'n voorstelling heeft zien kijken, weet hoe enthou
siast de jeugd voor zo iets is; men kan als volwassene
wel zeggen, dat horen en zien er bij vergaat.
Op 14 augustus komt het Scapino-ballet, van vroe
gere feesten welbekend, met „Piet de Smeerpoets"
en „Op een regendag" en wat dat laatste betreft
heeft het hele vakantiecomité een eigenaardige af
wijking: het zit furieus te duimen.
Uw eindredacteur duimt maar niet, want een
eeuwenoude ervaring heeft hem geleerd dat het niet
bij „een" regendag zal blijven, maar dat daarentegen
met kleine overstromingen rekening zal gehouden
moeten worden.
Het is trouwens ook mogelijk dat de zomerfeesten
geopend zullen worden op de schaats, zo verneemt
hij uit gewoonlijk goed ingelichte en doorgaans
verkouden bron.
Nog. een gebeuren voor de volwassenen.
Op 7 augustus een bel-canto avond van Italiaanse
opera-solisten. En dan verder een klaverjas-concours,
een wielerronde en een hengelwedstrijd (de vissen
zijn reeds omgekocht) en op 16 augustus spat het
hele vakantiefeest uiteen in een groot slotvuurwerk
aan de Vlaardingerdijk.
De tentoonstelling in het museum begint dan pas
goed te lopen, want die blijft t/m 8 september, en
evenals verleden jaar kunnen de bezoekers die re
cords helpen breken op een passend geschenkje
rekenen; een aardige gedachte om een paard mee
naar een flat te nemen en een mooi voornemen om
eens flink over het paard getild te worden.