104 van deze inzending uit Boymans zo bijzonder onder de indruk ben. In de hal zie je op een enorm tableau de afstamming van het paard. Zware geleerdheid zal ik je dit keer niet verkopen maar misschien interesseren je twee dingen: het paard b,egint als een beestje van 25 cm hoog, en wel in Amerika, maar het stierf er uit. Toen Columbus Amerika ontdekte was er daar geen enkel paard. Alle mustangs stammen af van paarden, die de ontdekkers en veroveraars meebrachten. Maar waar stamden die Europese paarden dan van af? Juist, van het Amerikaanse paard. De natuur is een zeer wonderlijke zaak. Boven hangen aan de ene kant oude prenten die beginnen zo in de buurt van Albrecht Dürer, de mid deleeuwen dus, en ze eindigen bij Toulouse Lautrec, de 19e eeuw. Tussen die twee eindpunten verschijnt het paard in alle mogelijke gedaanten, en niet alleen als paard maar ook als eenhoorn en als Pegasus, het gevleu gelde paard. De eenhoorn Als je nu wat langer tijd had zou ik alleen al over die eenhoorn veel merkwaardigheden kunnen ver tellen, b.v. dat de eenhoorn als verschijning (hij heeft in werkelijkheid nooit bestaan) misschien „afstamt" van de neushoorn en helemaal niet van het paard. Aan de denkbeeldige hoorn van de denkbeeldige eenhoorn (kun je me nog volgen?) werd geneeskracht toegekend en tot vandaag de dag gelooft men dat in Afrika van de hoorn van de neushoorn ook. Misschien heb je wel eens gehoord dat de eenhoorn het symbool was van de huwelijkstrouw, maar hij was dat niet alleen, hij is ook het zinnebeeld geweest van Christus. In de grote zaal boven hangen de oude schilderijen. Die beginnen in de 17e eeuw en eindigen met Breitner bij het verdrietig starende paard uit een Franse stal op Montmartre, één van de mooiste schilderijen die we van Breitner kennen. Genoeg woorden gezegd en geschreven. Je komt dus ook! Al was het alleen maar omdat je niet hoeft te den ken dat een dergelijke tentoonstelling gauw nog eens in Nederland herhaald wordt. Ik verzeker je, zonder enige hoovaardij (waarom zou ik hoogvaar dig zijn als ik al zo lang ben) dat een dergelijke col lectie heel moeilijk nog eens bij elkaar te krijgen is. Tot en met 10 september je geheel hippische vriend, de conservator PIERRE JANSSEN Zo hoort men, geharnast ridder zijnde, te paard te zitten. Gravure uit het cavalerieboek van Jacob de Gheyn, omstreeks 1600, door de Rotterdamse prentenverzameling Atlas van Stolk uitgeleend voor onze zomertentoonstelling ,,Man en paard".

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamse Gemeenschap (tijdschrift) | 1958 | | pagina 12