ander loopt al weer verder. ,,lk kom
weieens aan", roept hij achterom en
weer is er het gebaar van de hand
naar de mond. Waar ge op gewezen
hebt, zei hem, op het eerste gehoor,
zo weinig.
Probeer ook maar niet met vele
argumenten die vreemde ideeën weg
te praten.
Het zien van heel Schiedam komt
wel, alsge eerst'n treffer kunt maken.
Richt u op één punt. Het offensief is
nu aan u.
ZegSchiedam aan de
Maas. Direct hebt ge aandacht ge
vangen. Voeg er snel aan toegelegen
aan het mooiste stuk, en ge slaat 'n
bres in de onverschilligheid. Dan
krijgt ge gelegenheid om te spreken
over schepen en boten, het uitzicht
vanaf de wal tot verre einders. Ga
met hem in gedachten aan de rivier
staanvóór uhet zicht, de weidsheid,
het gaan en komen, de kranen en de
masten; alle zijn direct associërende
beelden, voelbare symbolen; om u
heen: het totaal, schoonheid van de
natuur en dynamiek van het twintig-
ste-eeuws bestaanachter uuw stad,
zich vernieuwend, uitbreidend naar
alle kanten, plaatsbiedend aan nog
vele bedrijven, doelbewust zich erop
richtend ook een goede woonstad
te zijn.
Zeg: Schiedam, met.... óf
trek alle beelden en associaties tot
één saamgebald, vol spanning en
suggestiviteit geladen code-signaal;
.zeg: Europoort.
Schiedam, werkend en stre
vend, zoekend kansen en mogelijk
heden, gestaag realiserend plannen
en wensen, om zich heen geschapen de
groengordel, waarvan de Maasbou
levard het zicht op de rivier heeft
vrijgehouden tussen de opdringende,
knellende industriegebouwen en wer
ven.
Maasboulevard: zicht op de
rivier en, door de tekenen van mense
lijk leven daar: gelaat aan de rivier,
met als bekroning
Europoort: gelegen aan de
rivier, uitstekend over het water; uit
de verte reeds zichtbaar, voor heel
het verkeer op het water: 'n signaal,
'n groet: Hallo, Hier Schie
dam.
Omdat dit er nu is en omdat spoe
dig, na 'n voorbij-vaart, na enkele
congressen hier, na wat bezoeken,
Europoort een Schiedam-represen-
terend begrip zal zijn, daarom blijft
ons de verheugenis.
De bouw
Vraag niet welke de moeilijkheden
waren die ontwerpers en bouwers
hebben ontmoet, alvorens zij plannen
niet meer behoefden te wijzigen en
voordat zij definitief vorm konden
geven en gedetailleerd uitwerken.
De moeilijkheden en tegenvallers zijn
vele geweest. Er waren om maar
iets van het vele te noemenhet
werken aan de rivier bij eb en vloed
en de voorschriften (gelukkig ten leste
soepel gehanteerd) van,,Waterstaat".
En bij dat alles de situatie, waarin de
ruimte en het licht, de hoge hemel en
het klare water, voor lijn en vlak mee-
of tegenspelers zouden kunnen zijn.
Alvorens een waardering mag wor
den uitgesproken eist doorgaans de
zorgvuldigheid beschouwing van de
omstandigheden waaronder iets tot
stand kwam. Hier, bij Europoort, kan
dit gerust worden nagelaten, want
zelfs al zouden er geen problemen
geweest zijn, dan nog zou dit bouw
werk, zoals het daar staat, het volle
pond der bewondering verdienen.
Bezien vanaf het water en vanaf
het land, van welke kant men ook
komt, bevredigt het door zijn esthe
tische vormgeving. Het heeft een
ferme structuur en opvallend mooie
lijnen en vlakken. In weidse omgeving
geplaatst, is het daarmee in klare
harmonie.
Deze creatie van Swaneveld en
Goslinga is duidelijk gebouwd voor
een bedrijf dat in de meest letter
lijke zin van het woord restaurant
wil zijn.
Van buiten lokt het door vorm en
ligging de daar vertoevende, wiens
onbestemde verlangens worden ver
sterkt naar rust en behagelijk genie
ten van alles wat de omgeving met
haar weids verschiet aan uitzicht
biedt.
Binnen geeft het de bezoeker de
voldoening niet terwille van verpo
zing en comfort het verrukkend uit
zicht van zojuist te hebben prijsge
geven, doch hier te hervinden het
fascinerende schouwspel.
Om dat te bereiken hebben de ar-