40
dering; bij de zwarte, met ge
wassen graniet bezette pilaren; en
bij het open blokvormige buffet dat
aan de westzijde zowel ten op
zichte van bediening als bezoek zeer
nuttig daar gesitueerd het hori
zontale lijnenspel doorkruist, waar
door enige geslotenheid achter het
buffet wordt verkregen, terwijl het
uitzicht aan alle andere zijden, spe
ciaal dat over de Maas, geheel vrij is
gebleven.
Wie de sensatie kent van het zijn
op een flink schip wanneer het een
haven binnenvaart, weet dan nu hoe
het is in Europoort.
Op het ver over het water uitste
kend terras: als op het dek van 'n
schip.
Binnen in het café-restaurant of
op de bovenverdieping wijd heen-
ziende over het terras, als in een
kolossale stuurhut.
Het interieur, beneden, bestaat uit
de ruimten voor café en restaurant,
gescheiden door een geheel glazen
wand, zodat het uitzicht, waar ook,
onbelemmerd blijit. Naast de betim
mering is gebruik gemaakt van gele
bezande strangperssteen.
De wandschildering is van de jonge
Schiedamse kunstenares Elisabeth van
den Akker, die met dit werk toont
chitecten alle mogelijkheden die
plaats, omgeving en materiaal boden,
uitgebuit.
Bijzonder opmerkelijk is de struc
tuur met de overstekende, zuiver
horizontale vlakken, die van buiten
waargenomen worden als witte ban
den, geaccentueerd door het nuan
cerend wisselend blauw-grijs van lucht
en water.
De wanden praktisch geheel van
glas, hetwelk slechts op enkele plaat
sen gevat is in stalen of hardhouten
raamregels geven aan het geheel
de indruk van flonkerende doorzich
tigheid.
Hier kan waarlijk worden gespro
ken van functioneel organisch bou
wen. Terwijl kennelijk zeer doelbe
wust schoonheid werd gediend, dwingt
het ook van de meest starre volgeling
van de code: vorm volge functie, be
wondering af.
Doorgevoerd spel
Het spel met lijnen en vlakken, met
open en gesloten delen, wordt binnen
voortgezet. Men treft het weer bij de
betimmering met het voorname teak
hout, met daarboven tussen wand en
plafond de strip-vormige wandschil-