185
Boven: Aanbidding door de Drie Koningen, een
typisch decoratief tafereel uit Nigeria. Rechts: Het
zelfde tafereel naar de visie van een Vietnamees
kunstenaar.
werk geen twijfel bestaan aan de typischeeigen be
tekenis van Christus' Menswording in een overheer
send beschavingsklimaat, dat geen brug naar het
nooit geziene wist te slaan.
En daarmee is dunkt ons tegelijk het feit van een
afzonderlijk Kerstfeest van een grondige motivering
voorzien, voor zover dat in onze meer specialistisch
ingestelde denken op zich al niet voldoende bestaans
grond mag vinden. Het kan dan ook geen verbazing
wekken, dat de christelijke kunst steeds meer aan
dacht aan de geboorte is gaan besteden. Allereerst
het Romeinse Rijk is het verspreidingsgebied gewor
den van de Christelijke gedachte en pas langzamer
hand maakt de Christelijke verbeelding zich los van
de typische antieke geesteshouding.
Na de val van het West-Romeinse Rijk ontwikkelt
de christelijke kunst zich pril in de randgebieden van
het Rijk, in het Byzantijnse leefklimaat en in de
Karolingische wereld. En nu na eeuwen het oude Eu
ropa een vermoeid gevecht levert om de zin van de
kunst, dikwijls twijfelt aan haar dienstbaarheid ten
opzichte van het religieuze, nu zijn het opnieuw de
randgebieden geworden van onze beschaving, waar