Schiedam leest 400.000 boeken per jaar 225 Met contourverf of grisaille, al naar de opvatting van de kunstenaar, wordt vervolgens in rake lijnen de schildering op de verschillende glas scherven aangebracht. Dan moeten de scherven zover verhit worden (circa 700 graden), dat de verf met het glas samensmelt. Een werkje dat geduld en vakmanschap vereist. De laatste fase is het in lood zetten, vastsolderen en dichtkitten van het raam. Hiervoor gebruikt men de bekende loden sponningen, op sommige plaatsen versterkt met een stalen kern. Het raam wordt schoongepoetst en zorgvuldig verpakt naar de plaats van bestemming vervoerd. Als het raam is aangebracht zijn het werk en de spanning voor de glazenier, hoe het 't doen zal, verdwenen. Het is in veel gevallen zo, dat de ontwerper het eigenlijke brandschil deren aan een atelier overlaat, waarvan er in Nederland verschillende zijn. De gebroeders Henderickx nemen hierbij weer een aparte plaats in, omdat in hun werkplaats het raam gemaakt wordt van de eerste potloodstreep tot het laatste stripje lood toe. Naast het reeds aangebrachte raam, dat het offer van Abraham voor stelt, heeft Frits Henderickx het ontwerp gemaakt voor een tweede raam van dezelfde afmetingen, met als onderwerp: de gelijkenis van de zaaier. Of ook dit ontwerp eerlang de Emmeloordse kerk zal sieren, zal wel afhangen van de beschikbare geldmiddelen van de kerkeraad. Brandschilderen is van oudsher een schone, maar ook kostbare aange legenheid. A. PFEIFER. RUILBEURS Handel in zijn primitiefste vorm gaf de Ruilbeurs voor kinderen te zien. In het kader van de vakantiebesteding georga niseerd, werd deze beurs in Irene een groot succes. Van alle kanten kwamen ze op 29 december toegestroomd, de kleine verzamelaars. De een had een „sigare- kissie" met wat slordig afgescheurde post zegels, de ander droeg een fraai insteek- album mee, waarin alles keurig naar land en waarde was gerangschikt. Enkele ex perts waren bovendien gewapend met vergrootglas en pincet. Postzegels, suikerzakjes en sigarebandjes gingen vlot van de hand. Munten reageer den wat flauw op de markt; niet vreemd overigens: wijzelf zitten daar ook niet zo dik in. Voor schoolmeesters was de beurs een paradijs. Stel u eens voor: ruim 400 kin deren zomaar bij elkaar en niet de minste herrie! Wel een bewijs, dat handel voor hen een ernstig en boeiend bedrijf bete kent. De stoelen die om een lange tafel in de bovenzaal van de Gemeentelijke Openbare Leeszaal aan de Lange Haven 131 staan, zijn vrijwel avond aan avond bezet. Op de tafel liggen een tiental lijvige boeken waarin de mooiste reproducties van noem maar op welke beeldende kunstenaar. In een hartverwarmende sfeer van licht en rust kunnen hier de bezoekers zich verliezen in de beschouwing van etsen en miniaturen, zich verrijken met de schoonheid van klassieke tot hedendaagse kunst. Schiedam houdt van de beeldende kunst. Het blijkt al uit de stille kijkers rond de kunsttafel. Het blijkt ook uit de uitleningen: Boeken over kunst in al zijn facetten zijn voortdurend in de roulatie. Zo echter niet de boeken met reprodukties. Die blijven in huis, op de grote tafel in de hoge, bijzonder stijlvol gemoderniseerde bovenzaal. Er ligt b.v. een kostbaar boek over Egyptische kunst; een werkje met miniaturen van bijna vijftig gulden; een boek vol reprodukties van Franz Mare dat tegen de honderd loopt. Maar het zijn niet de guldens, die deze boeken onschatbaar maken, het zijn de platen. Eén zo'n plaat er uit en het boek is onvolledig geworden. Erger: het is geschonden. Daarom blijven ze thuis. Eén van de opvallendste karakteristieken van de Schiedamse leesge woonte is de grote liefde voor de kunst. Er zijn duizenden boeken over kunst op de ca. 400.000 boeken die de Gem. Bibliotheek zowel als de R.K. Leeszaal en Bibliotheek St. Liduina per jaar uitlenen. De Schiedamse leeslustigen hebben overiqens een zeer brede belang stelling. De nieuwste romans, waaronder uitgesproken literaire werken, boeken over geschiedenis, oorlogsdocumentatie, fotografie, muziek, buitenlandse romans, reisgeschiedenissen, dierenverhalen en voorts veel technische werken (vooral bouwkunde en scheepvaart) zijn veel gevraagd. THE MESSIAH De uitvoering van de Messiah in de Grote kerk bleek een waardige afsluiting van de kerstdagen. Een nagenoeg geheel ge vuld kerkgebouw luisterde geboeid naar de bewogen voordracht van koor en solis ten. Uit de recensies bleek, dat elke recen sent zijn eigen stokpaardje berijdt, maar toch werd veel geloofd en weinig gelaakt. De samenwerking tussen Orpheus en Excelsior is blijkbaar zo'n aangename er varing, dat nu al besloten is kerstmis 1961 wederom met een uitvoering van de Messiah te vieren. Dit keer dan uitslui tend met Nederlandse solisten. Het jongenskoor van Orpheus, dat zo'n klank rijk aandeel in de grote uitvoering had, zal in september 1961 een zangspel of een cantate uitvoeren. De vaders zelf brengen in juli weer een concert met orgelbegeleiding.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamse Gemeenschap (tijdschrift) | 1961 | | pagina 13