101 neeleen Jouvet, een Erich von Stroheim, een Garbo, een Fonda, een Hasse, een Audrey Hepburn dit altijd hebben gedaan. Er is op dit gebied van wat we 'het nieuwe acteren' zouden kunnen noemen, nogal wat gaande in de wereld. In het bijonder in Amerika, waar de veelbesproken „Actors Studio" van Kazan en Strasberg grote opgang heeft gemaakt en mensen zoals Brando, Dean, Rod Steiger, Karl Malden, Shirley MacLane en dergelijken heeft afgeleverd. Bovendien heeft de film SHADOWS, die op het Filmfestival in Arnhem zozeer de aandacht trok en die door een soortgelijke acteergroep werd gemaakt, sterk de nadruk op de voordelen van deze stijl van acteren gelegd. Acteren volgens persoonlijkheid Bij dit 'nieuwe acteren' wordt de speler zoveel mogelijk geplaatst in situaties waarin hij volgens zijn eigen aanleg en karakter terecht zou kunnen komen. Daarbij wordt hij tevens vrijgelaten te doen en te laten wat zijn hart en/of zijn verstand hem ingeeft. Het gevolg hiervan is, dat de speler of speelster zich kan ont plooien en de dingen zeggen of doen waarin hij gelooft en die hij inwendig ook verantwoorden kan. Vandaar dat er bij het Draait u wel eens een T.V. stuk af? Alleenwe leven nu in een andere tijd dan die van Stanis- lawsky. Het publiek, dat bij twee van de drie t.v.-spelen die op het scherm komen, de knop omdraait voordat het stuk goed en wel op gang gekomen is het publiek, dat niet meer geboeid wordt door het hedendaagse toneel, dat zich alleen nog maar in leven kan houden doordat het gesubsidieerd wordthet publiek, dat de Nederlandse speelfilms op een enkele uitzonde ring na nogal vervelend vindt dit publiek roept door zijn afwijzing van het bestaande, dat het niet geeft wat het nodig heeft, iets nieuws op. Niet alleen in Nederland, maar in de hele westelijke wereld. Want dit publiek wil mensen op het toneel en op het t.v.- en filmscherm zien, van wie het houden en met wie het meeleven kan en situaties waarin het geloven en zich verplaatsen kan. Een aantal jongeren, die zich met het grote publiek één voelen die er net zo over denken die vinden dat het gelijk heeft, zijn daarom aan het werk gegaan zijn gaan pro beren om voor die camera's en op die planken iets te laten ge beuren, waardoor zijzelf en dus ook dat publiek, toch weer gegrepen zouden kunnen worden. opzetten van een nieuwe scene altijd uitgegaan wordt van de improvisatie, het vrije spel. En zo, al spelende maar men spreekt toch ook van toneelspéler ontstaat onder leiding van de regisseur en op aanwijzingen van de schrijver die er eveneens bij aanwezig moet zijn de definitieve scene en ten slotte het gehele spel. Waarbij dan toch bij iedere opvoering weer nieuwe elementen worden toegevoegd of weggelaten, omdat die nu eenmaal al spelende ontstaan. Op deze wijze is ook het stuk tot stand gekomen, dat het Schie- damse publiek tijdens de vakantieweek te zien zal krijgen. Is dit dan acteren zonder techniek zou iemand kunnen vragen. Integendeel! Er is juist een bijzonder grote beheersing (dus techniek) voor nodig om dit te kunnen. Vandaar, dat in de training die aan de leden van de OPEN STUDIO gegeven wordt, veel verwerkt is van de basis-techniek voor het acteren, die door de Rus Stanislawsky een kwart eeuw geleden in zijn „An actor prepares" uiteengezet is, alsmede van de opvattingen die Bertold Brecht destijds naar voren heeft gebracht. Het doel van de besten onder deze vernieuwers is hetzelfde: wat meer echtheid en menselijkheid in het theater brengen. Dingen laten zien en laten meebeleven, zoals die in ons eigen leven kunnen voorkomen. Dingen waar we als toeschouwer onmiddellijk bij betrokken zijn, omdat we ze herkennen. Dingen die ons iets doen, zodat we een beetje blij, een beetje triest kun nen worden. Met als hoogste doel: ons besef, ons begrip een beetje te doen toenemen. Mooi en gemakkelijk gezegd in een paar zinnen. Maar om het waar te maken wordt door deze jongeren in de hele wereld een hard en lang gevecht geleverd. In Nederland o.a. door deze OPEN STUDIO GROEP, waarvan de opleiding waarschijnlijk vijf jaar duren zal. Over een paar weken zult u hen aan het werk kunnen zien. U zult dan kunnen vaststellen, dat zij écht en levend Nederlands spreken, dat u zich nogal zult amuseren en dat u af en toe een impuls zult krijgen om de planken op te lopen en met hen mee te gaan doen. Doe dat dan maar niet het is niet zo gemak kelijk als u denkt

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamse Gemeenschap (tijdschrift) | 1961 | | pagina 13