BEWAARD GEBLEVEN ds. J. G. Jansen 13 uit de 3e en 4e eeuw, van Calvijn en Melanchton e.a. en een Griekse Bijbelvertaling. Door Haga kwam de Patriarch ook in contact met Hollandse theologen als Wtenbogaert. Als Cyrillus Lucaris in 1620 verkozen is tot Patriarch van Constantinopel, d.w.z. tot hoogste gezagsdrager in de Griekse Kerk, wordt de vriend schap nog hechter. Samen met de nieuwe gezant schapspredikant, de vurige calvinist Antoine Leger, besloten zij een soort hervorming door te voeren om de Griekse Kerk uit haar verval te redden. In dit kader stelde de Patriarch een geloofsbelijdenis samen bij wijze van Catechismus, die een uitgesproken calvinis tisch kakrakter droeg (1629). De opschudding, die hierdoor ontstond, laat zich denken. Uiteindelijk heeft het ertoe geleid, dat de oude Patriarch, die, nadat een nieuwe patriarch was gekozen, bij de Nederlandse gezant Haga zijn intrek had genomen, onverhoeds gevangen werd genomen en kort daarop geworgd. Het geschiedde in de zomer van 1638. In 1639 keerde Haga naar Holland terug en werd in 1645 benoemd tot voorzitter van de Hoge Raad van Holland en Zeeland. artikel besluiten met een voorval uit 1653, waarbij vele Schiedammers betrokken waren. In de eerste Engelse oorlog was de Schiedammer Cor nells Adriaansz. Kruik kapitein van „de Struisvogel", een oorlogsschip, dat tot de Hollandse vloot behoorde. In de driedaagse zeeslag bij Portland streden De Ruy- ter, Kruik en Isaac Sweers met hun 3 schepen tegen 7 grote Engelse schepen, waaronder de vice-admiraal Willem Pen. Daarna kwamen nog 4 of 5 Engelse sche pen op hen af, waartegen ze tot de avond vochten, zonder door andere schepen van de Hollanders ontzet te worden. Kruik schoot nog een Engels schip in de grond, en weerde zich zolang hij volk had om te vechten. Eindelijk zag de luitenant-admiraal Tromp, dat het schip masteloos was en in lij verlaten lag. Onmiddellijk gaf hij aan de commandeur Gideon de Wild opdracht om de „Struisvogel" te bergen. Maar het was te stil om het schip weg te slepen. Hij bergde alleen sommige matrozen, die in zijn schip overspron gen. „De Struisvogel" was toen reeds vol bloed en overal In 1654 stierf Haga en binnen het jaar ook zijn vrouw Alitea Brasser. Beiden werden begraven in de Grote Kerk. De erfgenamen lieten ter nagedachtenis van deze grote Schiedammer, Mr. Cornelis Haga, en diensecht genote in 1656 de tufstenen epitaaf, omgeven door een wit marmeren portiek naar de Ionische orde, met hun wapens aan de voet, aanbrengen aan één der pilaren. Jan van Riebeeck Hoezeer de handel en de zeevaart ook Schiedammers tot verre reizen bracht blijkt ook uit het trouwboek van de Grote Kerk. Daarin staat namelijk op de da tum 28 maart 1649:Johan van Riebeeck J M Maria de la Quellerie J D Het is de trouwacte van Jan van Riebeeck, in 1619 te Culemborg geboren, maar van zijn derde jaar af wonende in Schiedam, in de Lange Kerkstraat. Zijn vader was chirurgijn bij de troepen van kolonel Mor gan. Zijn moeder overleed in 1629 en werd in de Grote Kerk begraven. Maria de la Quellerie, zijn vrouw, is de dochter van een Waals predikant te Rotterdam. Haar grootvader, een Frans edelman, was in 1572 uit Frankrijk gevlucht, om aan de verschrikkingen van de Bartholomeüs- nacht te ontkomen. Het is deze Jan van Riebeeck, die in 1651 door de kamer van zeventien van de Ned. Oost-Indische Com pagnie werd uitgezonden met 3 schepen. Op 6 april bereikte hij de zuidpunt van Afrika: de Kaap. Daar bouwde deze commandeur een fort, dat 80 man kon herbergen: Kaap de Goede Hoop. Dat was het begin van Kaapkolonie. Kapitein Kruik En nu ik het toch over de zeevaart heb, wil ik dit de „Struis" na hevige strijd verloren. zag men doden en gewonden. Men telde 80 doden. Van de 40 Schiedamse matrozen, die tot de bemanning behoorden, allen beneden de twintig jaar, waren maar drie overgebleven. 37 jongens uit Schiedam sneuvelden met hun Schie damse kapitein. Het werpt een eigenaardig licht op de wijze, waarop de vroede vaderen de vloot bemanden. Het vermoeden is sterk, dat het jongens waren uit het weeshuis, die men op de oorlogsschepen plaatste. Misschien om de handels- en vissersvloot niet te ontvolken? Of omdat het goedkope krachten waren? Het waren immers geen kostwinners, die sneuvelden of verminkt raakten, waarvoor vergoedingen uitgekeerd moesten worden. Hoe het zij: Voor Kruik en de 37 Schiedammers is géén gedenkteken IWK

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamse Gemeenschap (tijdschrift) | 1962 | | pagina 13