E R E L IJ S T
93
En hoe minder u dat in de gaten hebt, hoe beter er
geacteerd wordt. Want toneelspelen is moeilijk. Veel
moeilijker dan u zoudt kunnen geloven als u het nooit
zelf hebt geprobeerd.
In mijn jeugd heb ik eens een schaaltje eieren moeten
opbrengen van links. Niks an, doet u in het dagelijkse
leven misschien elke vrijdag. Maar kom er eens mee
de planken op. Heb het léf eens als vierhonderd paar
ogen naar u zitten te kijken. En dat is nog niks, u
hoeft niet aan uw handen te denken, die houden ge
lukkig het schaaltje vast.maar hoe kijkt u erbij
Gewóónnatuurlijk. Maar wat IS „gewoon" als
uw hart met hamerslagen tegen uw vestje beukt, als
u voelt dat u helemaal in de bibber bent? En dan
lópen. RUSTIG, waardig.ménsen, houd op, ik
doe het NOOIT meer. Ik wordt liever 's nachts uit
mijn bed gebeld omdat er één of andere klant klaagt
dat zijn verwarmingsinstallatie is uitgevallen (allicht,
want zijn olie was op) dan dat ik nog één keer met die
verrekte rot-eieren van links opkom.
Toneel.... toneel.... toneel!
Een avond spelen betekent: dertig avonden of meer
repeteren! En als je een beroepsregisseur hebt kan
het best zijn dat die man juist kan als Feijenoord tegen
Benfica uitkomt, of als je kaartjes in je zak hebt voor
de Maitheus-Passion of als je broer jarig is. Dat weet
je nooit van tevoren, want zo'n beroepsregisseur
moet dikwijls zélf de planken op en dat hoort hij pas
kort van tevoren.
Decors, costuums, attributen, belichting!
„Het toneel staat vól seringen" lees je doodleuk in
het tekstboekje. Voor Geron moest er een speciale
belichtingswagen van de N.A.T.U. komen
Dit seizoen hebben acht verenigingen aan de S.G.-
wedstrijd meegedaan. Dat is in drie tellen neergetikt.
Maar weet u wat zo'n organisatie voor het sectie-
bestuur betekent? Acht woensdagen in Musis
waarvan er op het laatste moment nog gauw een
paar naar donderdag moesten verhuizen, vanwege
mogelijke voetbal op de T.V.
Dan waren er twee verenigingen, die hetzelfde stuk
hadden gekozen.
En wanneer kunnen de heren van de jury precies alle
drie tegelijk?
Passen en meten, kaarten verkopen, grijze haren
krijgen en buikpijn. We begonnen al de eerste keer
de beste met een doorgeslagen stop in de hoofdleiding
van de elektriciteit.
De voorzitter heette ons in het duister van harte
welkom en kondigde meteen de pauze aan.
Na een telefoontje met de Technische Bedrijven kwam,
na een dik half uur, een man eens kijken wat er aan
de hand was. Hij zag het zo: „Dat ziet er donker uit".
Na deze technische verklaring klom hij rap op zijn
fiets en trapte door de vries-avond om een nieuwe
stop te halen.
Om halftien ging het doek open. De voorstelling kon
beginnen.
Maar wat, vraag ik me af, hebben de spelers van die
eerste avond dóórgemaakt tussen acht en halftien?
Hun stuk heette „Nacht zonder dageraad"Ze wisten
dus wél dat ze een „nacht zonder dageraad" zouden
moeten spélen, maar ze hadden zeker nooit verwacht
dat ze er eerst een „aan den lijve" moesten door
maken.
Dat en nog veel meer zijn de verrukkelijke sensaties
die alleen het amateurtoneel ons bieden kan.
Er zijn altijd verrassingen, er zijn altijd spanningen,
altijd moeilijkheden. Spelers, die tijdens de repetities
hun rol kunnen dromen en als ze op de planken staan
opeens hun tekst moeten zoeken.
Anderen, waar de regisseur uren aan „geschaafd"
heeft en het wou maar niet lukkenin het vuur
van het spel komen ze opeens los.
Actrices die achter de coulissen staan te grienen van
ellende omdat ze menen het helemaal fout te doen.
Deuren die altijd nét naar de andere kant opengaan.
Ik heb ze alle acht gezien. Als ik tegen middernacht
thuis kom en merk dat mijn overhemd drijfnat is, dan
weet ik dat er slecht gespeeld is, dat ik méé heb
zitten zwoegen. Als ik me herinner dat het soms dóód-
stil in de zaal was, dan zeg ik: „Het was gewéldig!"
De jury heeft natuurlijk andere maatstaven. Dat zijn
mensen van het vak. Ze zijn onbarmhartig, maar
dood-eerlijk. Ze zien ALLES, ze hóren alles. En na
de wedstrijd schrijven ze samen een uitgebreid rap
port, waaruit voor spelers en kijkers enorm veel te
leren valt.
Jury, sectiebestuur en speler, hartelijk dank voor deze
buitengewoon geslaagde „amateurwedstrijd!"
SEBASTIAAN
AFDELING A:
1. GERON met „Het verraad" 79.06 punten
2. BREDERODE met „De tuinschuur" 75.50
2. UTILE DULCI met „Soubrette" 75.50
4. TOT STEUN IN DEN STRIJD met „De waarheid en niets dan de
waarheid" 65.42
AFDELING B:
1. SCHIEDAMS TONEEL met „Moordromance" 54.60 punten
2. OTHELLO met „In de Pieterspenning" 54.37
3. ONYX met „Nacht zonder dageraad" 53.45
4. HET ZUIDEN met „Per Luchtpost"50.44