het Stedelijk Museum 235 maakt, enige voorbeelden van moderne kerstgroepen, terwijl in de wandkleden en tekeningen verschillende kunstenaars hun visie rondom het Kerstgebeuren weergeven. Het verhaal van de vlucht naar Egypte van Jozef, Maria en Jezus slaat voor ons de brug naar twee tentoonstellingen van Egyptische weefsels, welke ook in deze kersttijd gehouden worden. Twee tentoonstellingen van weefsels, die alhoewel er een ruimte van 16 eeuwen ligt tussen het ontstaan van de antieke Koptische weefsels en de wandkleden van de heden ten dage in Egypte levende Koptische kinderen in Harrania. Twee tentoonstellingen, uniek voor Nederland, die u bij een bezoek aan het museum veel wetenswaardigheden zullen verschaffen over het leven van deze lijnrechte afstammelingen van de oude Egyptenaren, de Kopten, de Christelijke bewoners van Egypte. De verzameling antieke weefsels, voor werpen van terra-cotta, ivoor en brons, afkomstig uit de collectie van Christian Grand uit Zürich, een kenner en groot verzamelaar van Koptische kunst, laat ons de schoonheid zien van vooral deze weefsels uit de 4e - 8e eeuw. Over het algemeen fragmenten van kleden, stukken gordijn of stukken van dekens, die ons een indruk geven van de versieringsmotieven en de wijze waarop deze weefsels werden vervaardigd. Dat deze weefsels in een zo „frisse" staat getoond kunnen worden danken wij aan de „natuurlijke con servering" door het tamelijk droge klimaat van Egypte, zodat bij het vinden van de kerkhoven ge deelten yan deze weefsels honderden jaren later, er als nieuw uitkwamen en nu voor ons te zien zijn. Tegenover het antieke Koptische weefsel het moderne weefsel stellen, wil zeggen de periode van de 4e tot 8e eeuw stellen tegenover de 20e eeuw. Dit kan moei lijkheden geven bij het overbruggen van zo'n 16 eeuwen en toch vindt u in het museum naast de antieke Koptische weefsels de weefsels van de kinderen uit Harrania. Deze weefsels zijn gebaseerd op de oude tradities van de weefkunst in Egypte en bepaalde versieringsmotieven van de antieke weefsels zult u ook bij deze kinderweefsels aantreffen, doch het be langrijkste element in al deze kleden is het spontane, dat hieruit naar voren komt. Hoe het mogelijk is, dat plattelandskinderen zich op een dergelijke manier kunnen uitleven, vindt u in de uitvoerige catalogus beschreven door de man die dit alles opgezet heeft en er zijn leven mee vult, Ramses Wissa Wassef. Zijn werkwijze met deze kinderen treft u aan in de catalogus en na het lezen van de inleiding zult u met nog meer bewondering deze uitingen van de, momen teel in moeilijke omstandigheden levende, Koptische kinderen aanschouwen. Ongetwijfeld zult u dan ook constateren, dat niettegenstaande onderdrukking en tegenwerking het deze kinderen nog lukt zichzelf te blijven en de blijheid van hun jeugd, hoe somber en onzeker ook de toekomst voor hen is, mede te delen aan ons, die de tijd van onderdrukking al zo lang achter ons hebben liggen. Het samenbundelen van tentoonstellingen met uit eenlopende onderwerpen kan u, bezoeker aan deze tentoonstellingen, brengen in die sfeer van het feest van vrede en licht, dat naar wij hopen voor deze Koptische kinderen eens werkelijkheid zal zijn. Hun vreugde, in tapijten geweven, te ontvangen in deze altijd vreemde dagen bij het ten einde lopen van het jaar, kan ons niet anders dan hartverwarmend aan doen. Het verheugt mij, dat deze tentoonstellingen mede door een subsidie van de Stichting De Schiedamse Gemeenschapgerealiseerd kunnen worden en een be zoek aan deze exposities beveel ik u dan ook van harte aan. J. PAALMAN

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamse Gemeenschap (tijdschrift) | 1963 | | pagina 19