s
VERSCHRIKKELIJK WREDE ELEMENTEN IN
interview
met een
Schiedamse
schilder
17
foto Hans Visser
Nee. Ik vind Nanninga wel goed, maar ik heb niet
lang bij hem stilgestaan. Wel bij Corneille. Die vind
ik universeel. Maar 't is moeilijk te zeggen, waarom
je een bepaalde schilder mooi vindt. Je kan nooit
zeggen, hij of hij is beter. Schilderen is een kwestie
van intuïtie, 't is een tekentaal, een schrift ook.
Vind je de benaming poëtisch-ruimtelijk juist?
Ja, want ik ben romantisch, al ben ik ook cynisch.
Dit cynische is beslist in m'n werk te vinden. Er
zitten verschrikkelijk wrede elementen in en de
mensen die m'n werk kennen, zullen het langzamer
hand wel zien. Neem bijvoorbeeld dat schilderij
dat tijdens de Salon in de hal van het museum
hing. In dat schilderij, dat teken, zitten koele
wrede dingen. Het teken zelf is bedwongen agres
sie. Je kan 't moeilijk beredeneren, anders ging ik
misschien schrijven, 't Is ook toekomst.
Vandaar misschien ook dat ruimtelijke?
Ja, ik wil beslist 't toekomstige en de ruimte ver
binden.
Waarom
Op mij maakt de kosmos een diepe indruk. Alles
wat met ons gebeurt is een kosmische wet. Ik zie
de ruimte, zoals anderen God zien. Ruimte is toe
komst. Bij het jaar 2000, zeggen de mensen, loopt
het tegen het eind. Ik geloof, dat het dan pas be
gint. Dan is het weer het jaar nul, een ander tijd
perk. Nieuwer, beter ook. Nu is er alleen een
materialistische instelling. Het geestelijk leven is
zoek. De oosterling, die heeft nog een geestelijk
leven, die begrijpt ook onmiddellijk een abstrakt
werk.
Heeft het lezen van bepaalde literatuur je in deze
mening versterkt?
Ja, Camus heeft veel indruk op me gemaakt. Ik
vind „De Vreemdeling" een typisch westers boek.
Daarin kun je het kille, onberedeneerde doen van
van de westerling terugvinden. Ook het ruimtelijke
in sommige gedichten van Lucebert trekt me.
Lucebert is ook universeel. En door het lezen van
Camus ontdek je jezelf.
Ook je eigen wreedheid
Nee, niet zo zeer. Die wreedheid ontdek je meer
bij anderen. Nee, dat niet. Ik probeer de wreed
heid van deze periode weer te geven. Wijzen, dat
we op het verkeerde einde zijn. Daarom schilder