L. BOEKHOUT Het boeit hem. En hij kan er enthou siast over vertellen. Hij laat het niet bij woorden alleen; aan de privé- causerie die ik deze middag van hem mag aanhoren in de keramiek- toonkamer, komen natuurlijk ook illustraties te pas. Op zijn knieën heeft hij een doos afdrukken van 18 bij 24 centimeter. Hij toont ze: sta tische opnamen van een polder sloot, dynamische opnamen van kinderen, die cowboytje spelen; een plaat van een zinderend heet strand met daarop een man die droef het moment afwacht dat zijn hondje een of meer behoeften heeft gedaaneen foto van een donkere muur met als contrast drie stukjes helderwit was goed aan een lijn. Amateurfotograaf Boekhout vindt lang niet alles mooi, wat hij gemaakt heeft. Soms kraakt hij zijn eigen werk met te zeggen: „Dit is een uitgesproken slap plaat je"; of: „Kijk, dit is véél te roman tisch"; of: „En zó'n foto maken kan iedereen Hij zegt: „Een goede foto maken is behalve een kwestie van techniek natuurlijk ook een zaak van: heb je de gelegenheid om de foto te maken. Neem een beroemde foto graaf, neem bij voorbeeld Cartier- Bresson. Zo'n man is lekker vrij, gaat overal naar toe op de wereld waar wat te fotograferen valt en heeft alle spullen, die hij zich wenst. Als je nagaat dat die man duizenden foto's per jaar maakt en je ziet daar uit zijn beste werk, dan weet je dat ook hij niet allemaal goede foto's maakt. Daar komt bij, dat Cartier- Bresson zelf niet eens afwerkt, dat wórdt voor hem gedaan. Hij maakt alleen maar prenten, iedere dag. En nou ik. Als ik iedere zondag twee uur fotografeer, dan is dat veel; ik kan er misschien een honderd uur per jaar aan besteden en bovendien 9 Delft: twee studenten gaan voorbij, een 'zwart-wit' opname. 9 Het Kralingerhout: flesje drinken, babbeltje maken. 9 Hoek van Holland: lichamen in de zon. 9 Reeuwijkse plas: riet, grienden, grafiek. 9 Rijksweg 20: sneeuw- en vorstverlet.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamse Gemeenschap (tijdschrift) | 1964 | | pagina 14