ADRIAAN VAN DER VEEN 240 van Mussert", dan accepteert de hond; wordt er gezegd: „Het is van Albarda", dan weigert het dier. Het moet de vader toen diep gegriefd hebben. „Geld speelt een grote rol" is ontstaan vanuit eigen ervaringen. H. A. Gomperts heeft hiervan gezegd, dat de onervaren schrijver bij instinct werkte vanuit de slot- situatie. Hij demonstreert de stelling dat geld een grote rol speelt, als het er in een groot gezin plotseling niet meer is. Alle verder liggende conclusies worden ge schuwd. Er wordt niet gezegd, de maatschappij moet veranderd worden, of er moet revolutie komen. Hij doet geen stap verder dan zijn slotconclusie: Geld speelt een grote rol, want zo ging het bij ons toen. Het indrukwek kende daarbij is, dat de schrijver op een leeftijd dat an deren nog aan een vergissing moeten beginnen, al aan een eindstation was. Hij had zijn illusies al achter zich gelaten. Zijn stemming was: laten we er geen drama van maken. Gomperts had de jonge schrijver Van der Veen niet beter kunnen typeren. De invloed, die Jan Greshoff op leven en werken van Adriaan van der Veen gehad heeft, is zeer groot. Hij was het, die de aspirant-schrijver in Schiedam bezocht en diens kleine verzameling boeken bekeek, die voor het grootste gedeelte bijeengebracht waren op de Rotterdam se weekmarkt. Hij was het die Adriaan van der Veen publikatiemogelijkheden bood en die hem al vroeg leerde als journalist te werken, eerst in Nederland en daarna in Brussel als redacteur van het „Hollandsche Weekblad". Greshoff liet daar op den duur zijn correspondentschap van „Het Vaderland" en de „N.R.C." voor een belang rijk deel aan hem over. In 1938 bood Het Vaderland Van der Veen een functie als redacteur aan. Men kan zich voorstellen dat Greshoff aanvankelijk moeite gehad zal hebben met de nieuw bakken journalist, maar ook voor Adriaan van der Veen zelf was het allesbehalve gemakkelijk. Vooral toen hij nog in Schiedam woonde, heeft hij heel hard moeten werken om zijn tekort aan kennis op de één of andere wijze op te heffen. Avond aan avond bladerde hij in woordenboeken om voldoende synoniemen te kunnen vinden. Hij deed zijn uiterste best, want hij begreep dat hij de hem geboden kans niet mocht verknoeien. Gres hoff wilde hem wel helpen, maar hij moest het waard zijn. Het is Adriaan van der Veen gelukt. De Schiedamse volksjongen heeft het gebracht tot een gevierd roman schrijver en tot een uiterst bekwaam letterkundig redac teur. Zijn ervaring in Amerika is voor hem van het groot ste belang geweest. Zijn veelzijdigheid is daardoor slechts toegenomen. Maar zoals u reeds las, is Schiedam ook na dat eerste Amerikaanse verblijf een rol blijven spelen in zijn oeuvre. In „Wij hebben vleugels", de noodzakelijke afrekening met zijn jeugd, is Schiedam voor hem de wereld. Alles wat op dat moment van belang was in ons land, vindt men in Schiedam terug. In de roman geeft Adriaan van der Veen een beeld van de politieke spanningen uit die tijd. Men maakt een overstroming mee in het oude Schiedam en de eerste liefdeservaringen van een jongen. Spiritistische bijeenkomsten en uitvoeringen van christe lijke verenigingen wisselden elkaar af. De hoofdpersoon leert homosexuelen kennen en jonge mensen, die met moeite hun baantje kunnen behouden. „Wij hebben vleugels" geeft een beeld van een periode van ongeveer 10 jaar. Op de achtergrond voelt men in alle duidelijkheid de crisis. In zekere zin gaat alles aan de hoofdpersoon voorbij. Hij zoekt een eigen weg. Hij wil er buiten staan. Maar steeds opnieuw wordt hij in de be staande situatie teruggetrokken. Het blijkt bijna onmo gelijk zich te onttrekken aan het noodlot van de tijd. Alleen door zich af te sluiten kan de jongen zich min of meer bevrijden. Het beeld, dat Adriaan van der Veen hier schetst, is raak en juist. „Wij hebben vleugels" is duidelijk zijn roman, zijn leven, hoezeer ook bepaalde fragmenten niet bepaald autobiografisch zijn. De stijl is sober en strak. Emoties worden zoveel mogelijk onderdrukt. Zij zijn echter wel aanwezig, direct onder de oppervlakte. Voor Adriaan van der Veen was het schrijven van deze roman onontkoombaar. Hij moest van de raadselachtige verwikkelingen af, die zich in zijn jongensgemoed hadden vastgelegd. Van der Veen heeft sindsdien nog vele romans ge schreven. En al speelt Schiedam er dan niet langer die dominerende rol in, of zelfs helemaal geen rol, toch zijn ze alleszins de moeite waard ge- en herlezen te worden. In die jaren na de oorlog is de relatie van Adriaan van der Veen tot Schiedam minder geworden. Hij woont in Den Haag, hij verdient het dagelijks brood in Rotterdam en hij heeft meestal geen tijd of directe aanleiding nog even naar Schiedam te gaan. Toch komt hij er graag, alleen of samen met zijn broers. Adriaan van der Veen (geheel links) aan de haven. Zijn Amerikaanse vrouw heeft hij veel over deze stad verteld. Aanvankelijk kon zij de voorliefde van haar man voor deze stad niet begrijpen. Pas later, op een Kerstavond, heeft zij dit anders ervaren. Toen heeft zij de sfeer geproefd van de stad, die in het leven van haar man zo'n grote rol gespeeld heeft. Adriaan van der Veen heeft veel ellende gekend in Schiedam. Hij heeft er daarom echter nooit minder van gehouden. Het enige wat hem spijt is, dat hij de laatste jaren niet langer in „De Kroon" een kopje koffie kan drinken. (Voor geïnteresseerden kan het van belang zijn te wetendat „Wij hebben vleugels" leverbaar is als een Salamander-pocket. In de verhalenbundel „De man met de zilveren hoed", eveneens als Sa lamander verschenen, werden o.m. enkele verhalen opgenomen uit „Geld speelt een grote rol". Ande re belangrijke romans van Adriaan van der Veen zijn: „Zuster ter zee", „Het wilde feest", „Spelen in het donker", Doen alsof" en „Een idealist". Als „Boekvink" verscheen van Adriaan van der Veen „Jacht in de diepte"MM.)

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamse Gemeenschap (tijdschrift) | 1966 | | pagina 40