S TEDELIJK
KUNSTBEZIT
Het museum
en de
ruimtevaart
door Mien van Maanen
113
Aldrin maakt zijn uitstapje-
Schilderij van A. Burgering, 1967
Stedelijk Museum, Schiedam,
langdurig bruikleen van de Rijksdienst
Handwasbekken van Haags porselein,
ca. 1785, met voorstelling van ballon-
opstijging van Blanchard in Den Haag,
1784, hoort bij kan. Collectie Musée
National de Cérantique, Sèvres.
Five four three two one IGNITION
Met veel geraas en gesis, nagestaard door miljoenen
mensen als silhouetjes op de TV en verspreid over de
wereld in allerlei huiskamers, begint de Apollo 11 zijn
reis naar de maan.
Heeft u het ook gevolgd? De bijna ondraaglijke span
ning bij het aftellen En dan zijn daar opeens een paar
kleine vogeltjes, die voor de lens van de camera vliegen,
alle aardse opwinding relativerend. Zij wel. Maar wan
neer zal de mens helemaal op eigen kracht vliegen?
Zonder een uitgebreide staf van grondpersoneel, die met
een uiterste secuurheid de raket op een afstand van
duizenden kilometers nog onder bedwang heeft? Arm
strong en Aldrin hebben op de maan bewezen dat de
mens zelfstandig zijn start kan regelen; tot ieders op
luchting kwam de Eagle weer feilloos van de maan-
bodem. Deze succesvolle maanreis met veilige terugkeer
van de drie in blakende welstand verkerende astronauten,
leidt nu alleen maar tot dolle, nóg stoutmoediger fanta
sieën voor de toekomst. En waarom zouden ook die
weer nieuwe ideeën op den duur niet verwezenlijkt kun
nen worden?
Van oudsher heeft de maan de mens op aarde
geïntrigeerd, het laat hem niet los: wat is dat vreemde
hemellichaam, dat ongrijpbare dat nog buiten zijn ken
nisgebied valt?
Een oude Griekse mythe van meer dan duizend jaar
voor onze jaartelling verhaalt al van vliegende mensen:
Daidalos, een knappe bouwmeester, wordt op het eiland
Kreta door koning Minos om zijn kennis zo gewaardeerd,
dat hij de ingenieuze geleerde niet meer terug wil laten
gaan naar zijn vaderland Griekenland en daarom ge--
vangen houdt onder strenge bewaking. De vindingrijke