STEDELIIK Interview met Hons Panlmon 150 J~)IT is de equipe, waarmee het Stedelijk Mu- seum zijn 7lste jaar ingaat. Ze hebben zich op het voorplein van het museum verzameld met naast en voor zich het kunstvoorwerp, dat in de collectie van het Stedelijk Museum hun voorkeur heeft. Van links naar rechts: Mej. Mien van Maanen (museumassistente): „Two Paintings" van Daan van Golden; J. Paal man (directeur): Airmail Enveloppe" van Joe Tilson; P. J. van Deventer (museumbediende): Portret van Isabella Angus" van Matthijs Maris; mej. Gera Vermaal (secretaresse): Blue Pagode" van Minoru A gala; mej. J. H. Th. M. van Schie (documentaliste): Schiedamse scliutterskapitein; H. J. A. Dries (museumbediende): „Naakt" van Jan Sluyters; H. C.van Beek (hoofd techn. dienst): „Le port blanc" van Corneille; Chr. de Roo (mu seumtechnicus en restaurateurgeen voorkeur; G. de Geest (museumbediende): „Honkbalspeler" van VP. E. Esser; J. M. van Haasteren portier concierge): „De Denker" van Lotti van der Gaag; mevr. J. G. Holleman-Krispijn (schoonmaakster): Stillevenvan Marie van Regteren Altena; J. Lemmen (museumbediende): Stillevenvan F. Weiland; mevr. J. Holst-Bakker schoonmaakster „Heiwerk in de sneeuw" van Betsie Westendorp- Osiesk; W. J. F. Ammerdorffer (museumtechni cus): Mijn oom heeft witte voeten" van Jan Roëde. Vraag: Het Schiedams Stedelijk Museum heeft de naam dat het nogal eens mensen nadrukkelijk „pousseert"mensen vaak die erg nieuwe en nog niet zo algemeen geaccepteerde dingen doen. Hans Paalman: Je hoeft je er niet voor te generen om mensen te pousseren ais dat op een eerlijke manier gebeurt. Het enige waar ik tegen ben is dat je dan doet of zoiets het alleen-zaligmakende is. Wij kunnen bijvoorbeeld iemand brengen die helemaal „koel" is, en dat is eigenlijk wel onze voorkeur de laatste jaren, maar als er dan een geweldige figuratieve figuur komt, dan moet die óók. Je mag wel een voorkeur tonen, maar dan niet de rest verwaarlozen. Je moet laten zien waar je helemaal achter staat. Het beleid van het Schiedams Museum heeft de laatste jaren om twee polen gedraaid, om wat ik gemakshalve maar de „koelen" zal noemen, en om de nieuwe figuratieve richting. Maar er zijn interessante randdingen; die moet je óók doen. Zoals onlangs D'Armagnac en Dekker. Dat gaf aanwat gebeurt er op het vlak van het maken van situaties, en wat is de hele nieuwe taak van het museum? Die mensen stapelen chinchillakooien en balen op. We hebben er die foto's van Canadese stapelingen bij opgehangen. Mis schien dat de mensen daardoor konden gaan denken: kijk, zullen die jongens dat bedoelen, gewoon normale dingen opstapelen?

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamse Gemeenschap (tijdschrift) | 1969 | | pagina 10