H. P. L. COENEN
Grafiek is zo
onvoorstelbaar
goedkoop
205
SINDS hij van een Vlaardingse flat
verhuisde naar zijn comfortabele
woning aan de Francois Haver-
schmidtlaan, kijkt drs. H. P. L. Coe-
nen met nog meer plezier naar zijn
collectie moderne grafiek. Eén wand
van zijn ruime woonkamer is er voor
gereserveerd. En daarmee is dan de
gedachte achter zijn collectioneur
schap precies omschreven: „Het ver
zamelen van dingen die je aan de
muur kunt hangen."
Het kopen van kunst is voor deze
leraar natuurkunde aan de Schiedam-
se HBS het beantwoorden aan een
drang, een innerlijke behoefte aan
wat nieuws, die anderen (en soms ook
hijzelf) een nieuw boek of een andere
grammofoonplaat doet aanschaffen.
Die drang wordt dan gericht door een
aantal beperkingen van praktische
aard, die voorkomen dat huize Koe
nen binnen de kortst mogelijke tijd
van zolder tot kelder gestoffeerd is
met produkten van modeme schilder
kunst.
„Dat ik hoofdzakelijk moderne
grafiek verzamel, hangt samen met de
kosten. Dat betekent niet, dat je
moet zeggen dat olieverfschilderijen
zo ontzaggelijk duur zijn. maar dat
grafiek zo onvoorstelbaar goedkoop
is. Iets anders is, dat je met heel dure
schilderijen je hele leven lang moet
doen en er tegenaan moet kijken. De
charme van goedkoper werk is, dat je
er na enige tijd wat anders voor in de
plaats hangt, iets nieuws. Wat hier op
dit ogenblik hangt, is met één enkele
uitzondering niet meer dan twee jaar
geleden aangekocht."
Wat plaats moet maken voor nieu
we aankopen, verhuist naar een an
dere plek in het huis en is, indien ge
wenst, onder handbereik voor een
hernieuwde confrontatie met zijn
eigenaar. Het werk dat zich nu reeds
in de collectie van de heer Coenen
bevindt, is geen doelbewuste poging
tot systematiek in de werken der mo
derne grafici. In zijn verzameling
bevinden zich dan ook geen echte
series en „dubbelen", om de in dit
genre ongebruikelijke postzegelverza-
melaarskreet maar eens te gebruiken.
Evenmin ligt het in de bedoeling van
de heer Coenen te streven naar een
overzicht. Hij ziet, raakt geboeid en
koopt, of niet.
„Ik zou me zelf dan ook beslist
geen expert op het gebied van de mo
derne kunst willen noemen. Er is een
van de schoolbanken af ontwikkelde
belangstelling, die zich om de reeds
genoemde praktische redenen voorna
melijk richt op de grafiek. Als ik
koop meestal via de galerie dan
is 't omdat het betreffende werk me
zoveel doet, dat ik het wil bezitten
ook. Soms moet er een keuze tussen
verschillende werken worden gemaakt.
Maar omdat die in volledige subjec
tiviteit wordt gemaakt, heb ik toch
altijd het gevoel de juiste beslissing te
hebben genomen.
In zijn „aankoopbeleid" steunt drs.
Coenen graag op mensen die de juist
heid van zo'n keuze kunnen bevesti
gen. Daar is zijn vrouw, die in vele
gevallen de financiële bedenkingen
tegen zijn koopdrift weet op te van
gen, niet in de laatste plaats omdat
ze de charme van een kunstverzame
ling ten volle onderkent. Daar is ook
het persoonlijke contact met de kun
stenaars, die een gesprek met hun
koper op hoge prijs blijken te stellen,
en dat niet alleen uit louter commer
ciële overwegingen.